A TOYOTA A RALLY VILÁGBAJNOKSÁGBAN IS MINDENT VITT

A TOYOTA A RALLY VILÁGBAJNOKSÁGBAN IS MINDENT VITT

A Hosszútávú Világbajnoksághoz hasonlóan a Toyota idén a Rally Világbajnokságban is mindent vitt, miután Ogier, Ingrassia és a TOYOTA GAZOO Racing csapata felülhetett 2021-es bajnoki szezon trónjára. A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team lenyűgöző bajnoki triplát ért el az ikonikus monzai pályán, hiszen az utolsó fordulóban kettős győzelemmel elhódították a csapatbajnoki címet, míg Sébastien Ogier és Julien Ingrassia stílusosan szerezték meg a legjobb pilótának és navigátornak járó koronát, immár nyolcadik alkalommal.

Ogier és Ingrassia csapattársaikkal, Elfyn Evansszel és Scott Martinnal mérkőztek meg az utolsó fordulóban Monzában, és a két legénység a hétvége során ennek megfelelően hatalmas csatát vívott a győzelemért, hatszor is helyet cserélve az élen. Az utolsó napon három trükkös szakasz várta őket Monza városa körül, és mindössze fél másodperc volt közöttük – ráadásul a reggeli nyitóteszten is azonos időket futottak. Evans az utolsó előtti szakaszon elakadt, ami végül Ogier javára döntötte el a küzdelmet, aki tudta, hogy a dobogós helyezés elegendő a cím bebiztosításához. Ogier és Ingrassia a szezonban ötödször tudtak diadalmaskodni Monte Carlo, Horvátország, Szardínia és Kenya után. Ez volt az 54. WRC-győzelmük, amelyet ráadásul közös pályafutásuk utolsó versenyén szereztek meg: Ogier 2022-ben ugyan továbbra is a TOYOTA GAZOO Racing csapatával versenyez majd, de nem áll rajthoz az összes fordulóban, míg Ingrassia rendkívül sikeres pályafutása után kiszáll a navigátori ülésből. Evans és Martin megszerezték az ötödik Toyota kettős győzelmet a szezonban, és a portugáliai, illetve finnországi győzelmekkel a zsebükben zsinórban második éve állhatnak fel a dobogó második fokára a világbajnokságon.  Csapattársaikkal együtt Kalle Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen is kulcsfontosságú szerepet vállaltak a csapat sikerében, miután idén megszerezték első győzelmeiket Észtországban és Görögországban. Az utolsó fordulóban példamutató csapatjátékosok voltak, és arra koncentráltak, hogy biztosan pontszerző helyen fussanak be, ezzel biztosítva a gyártói bajnoki cím megszerzését – ez pedig a kilencedik helyezésükkel sikerült is.

A Toyota ötödik alkalommal nyerte meg a gyártók világbajnoki címét – amivel a harmadik helyen áll az örökranglistán –, és ez a második elsőségük, amióta 2017-ben visszatértek a sportágba a Yaris WRC-vel. Ez volt a 26., és egyben utolsó győzelme az autónak a World Rally Car érában, hiszen 2022-től a hibridmeghajtású Rally1 versenygépek veszik át a főszerepet. A TGR WRC Challenge Program pilótája, Takamoto Katsuta navigátorával, Aaron Johnstonnal az oldalán a hetedik helyen végzett összetettben, ráadásul a fordulót záró Power Stage szakaszon úgy tudott második időt autózni, hogy az utolsó előtti teszten megsérült az autója, amit a csapat szerelői elképesztő munkával, a mindössze 15 perces szervizszünetben képesek voltak helyrehozni.

Akio Toyoda (A csapat alapítója):

„A szezon során mindig ott volt legalább egy duónk a dobogón – beleértve Takamotót is. Nekik köszönhetően minden fordulót izgatottan követhettem, és szurkolhattam a csapatunk valamelyik tagjának a győzelem megszerzéséért. Aztán az utolsó fordulóban Seb és Julien, akik nyolcadik bajnoki címükre hajtottak, valamint Elfyn és Scott, akiknek megvolt még az esélyük az első összetett győzelmükre, a végsőkig küzdöttek egymással szemben. Mint nagy rallyrajongó, nagyon izgatottan néztem őket. „A Yaris WRC versenyautóink izgalmas versenyfutása a legmagasabb szinten…” Olyan ez számunkra a Toyotánál, mint egy álom. Szívből szeretném megköszönni mindkét stábnak, hogy lehetővé tették számunkra ezt az érzést.  Seb és Julien, gratulálok! Őszintén tisztellek titeket azért, ahogyan a legvégsőkig a maximumot nyújtottátok. Nyolcszoros bajnoknak lenni nagyszerű rekord, és mindannyian büszkék vagyunk arra, hogy ebből a nyolcból kettőt a Toyotával együtt értetek el. Nagyon köszönjük! Ahhoz, hogy egyszerre tudjuk biztosítani a gyártói bajnoki címet, valamint Seb és Elfyn szabad küzdelmét, a csapat minden tagja közösen harcolt. Kalle teljesítménye az egész fordulóban kiválóan megmutatta mindezt. Kalle, Jonne, nagyon köszönöm, amit a csapatért tettetek! Jari-Mattinak köszönhető, hogy a csapat képes volt mosolyogni. Jari-Matti, aki szintén pilóta volt, egy olyan vezető, aki mindig a versenyzőket helyezi előtérbe. Úgy gondolom, hogy minden pilóta mosollyal az arcán tudta befejezni a szezont, mert minden döntés a pilóták szemszögéből született. Ő utál veszíteni. Legalább annyira, mint én, de talán jobban. Úgy gondolom, hogy a csapatot az ezen az „utálok veszíteni” mentalitáson alapuló döntések tették olyan erőssé, amilyen.

Volt még valami, amivel Jari-Matti meglepett engem. Ez pedig az az alapos kommunikáció, ami a csapat összes tagjára kiterjedt. Egy a csapat által készített videóban láttam, ahogyan kora reggel a szervizparkban mindenkit egyesével köszönt. A csapat mind a 200 tagja, Finnországban, Észtországban, Németországban és Japánban szorosan összekovácsolódott, és ezt neki köszönhetjük. Nagyon nagyra értékelem, amiért meg tudta valósítani azt a „pilótközpontú” és „családias, mégis profi” csapatot, amire vágytunk. Ennek a csapatnak köszönhetően a Yaris WRC 2017 óta folyamatosan egyre erősebb lett. 2017-ben, az első rallyversenyen azt kértem, hogy a szezon végére a Yaris WRC legyen a legerősebb versenyautó. A modell 59 versenyt futott le ez alatt az öt év alatt, és rengeteget tanultunk a megnyert és elvesztett fordulókból egyaránt. A csapatnak hála az utolsó Yaris WRC lett a valaha volt legerősebb, aminek nagyon örülök.  Jövőre az új szabályozásnak megfelelően teljesen új autónk lesz, aminek fejlesztése most ért tetőfokára. A csapat rendkívül elfoglalt, és hálás vagyok mindenkinek, beleértve a csapattagok családjait is, akik támogatják őket. Egyre erősebb Yarist fogunk készíteni, és a következő szezontól még több izgalommal szeretnénk megörvendeztetni a rajongóinkat. Remélem, a szurkolók várják majd az új autónkat és az új kihívásokat. Nagyra értékelem a TGR WRT-nek nyújtott folyamatos támogatásukat.”

Jari-Matti Latvala (Csapatvezető)

„Nagyon keményen dolgoztunk azért, hogy a csapatbajnoki címet, valamint a pilótáknak és navigátoroknak járó egyéni győzelmet is meg tudjuk szerezni. Nagyon hálás vagyok a csaptért: fantasztikus közösség, nagyszerű emberekkel és a bajnokság legjobb pilótáival. Nagyon büszke vagyok a csapat összes tagjára és a duóinkra. Amit Seb és Julien elértek a karrierjük folyamán, egészen hihetetlen. Elfyn és Scott fantasztikus munkát végeztek, ezzel izgalmassá téve a csatát, és Kalle és Jonne is hatalmas köszönetet érdemel, hiszen komoly szerepük volt mindenben. 2018-ban pilótaként nyertem meg a gyártóknak járó bajnoki címet, és az, hogy most csapatvezetőként is sikerült elérni ezt, igazán különleges pillanat számomra. Zseniális módja volt ez annak, hogy lezárjuk egy korszakot a jelenlegi versenyautókkal, és a kilenc elért győzelem is egészen elképesztő.”

 

Sébastien Ogier (1-es rajtszámú autó pilótája)

„Nagyon nehéz leírni, hogy mit érez ilyenkor az ember. Valahogyan üresnek érzed magad, hiszen ez is egy kimerítő szezon volt, mint az összes többi, amibe mindent bele kell adni a győzelemért. Ugyanakkor pont ezekért a pillanatokért dolgozunk. Hatalmas köszönet jár minden csapattagnak: nélkülük semmit nem értünk volna el, most azonban mindannyian világbajnokok vagyunk, és ezt meg kell ünnepelnünk. Egészen figyelemreméltó az, amit a Toyota elért, és mindezt megérdemelte a csapat, hiszen rengeteget tett érte. Az érzelmek most még erősebbek, hiszen végéhez ért a közös utunk Juliennel. Nem is álmodhattunk volna jobb befejezést ennél. Tudtuk, hogy sokat kell még tennünk ezen a hétvégén, hiszen még nincs vége a küzdelemnek. Nem kellett legyőznünk Elfynt, de nem engedhettük meg magunknak, hogy hátra dőljünk és pozíciókat veszítsünk, és a győzelem tökéletes befejezésül szolgált.”

Elfyn Evans (33-as rajtszámú autó pilótája)

„Természetesen vegyes érzelmekkel vagyunk tele a mai napon. Nyilvánvalóan mindig szeretnénk még többet elérni. Tudtuk, hogy a bajnoki győzelem megszerzése nagyon nehéz feladat, de szerettük volna megpróbálni. Végül ez nem sikerült, de gratulálunk Sebnek és Juliennek az újabb fantasztikus diadalukhoz, és a lenyűgöző közös karrierjükhöz. Szeretnék mindenkinek köszönetet mondani a csapatban. Nagyon keményen dolgoztak, elképesztő támogatást nyújtottak és fantasztikus hangulatot teremtettek a munka során. Ez egy nagyon kedves búcsú a Toyota Yaris WRC versenygéptől, amit öröm volt vezetni.”

Kalle Rovanperä (69-es rajtszámú autó pilótája)

„Nagyon jó érzés segíteni a csapatot a gyártói bajnoki cím megszerzésében. Kiváló szezon volt ez számunkra, és megnyerni a csapatbajnoki címet szintén lenyűgöző érzés, hiszen sok fontos pontot tudtunk szerezni több fordulóban is. Ez nagy dolog a csapat számára, és jó, hogy ennek a részesei lehetünk. Nem volt túl könnyű véghez vinni a feladatunkat ezen a hétvégén, de ez fontos volt a csapat számára, és ez olyan érzésekkel töltött el minket, ami miatt megérte csinálni. A csapat nagyon keményen dolgozott, szóval nagy gratuláció és köszönet jár nekik. Nagyszerű év volt ez egy lenyűgöző autóval, és azt gondolom, hogy valóban meg tudtuk mutatni, mennyire erős is a mi csapatunk.”

 

MONZA RALLY VÉGEREDMÉNY

1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2 ó 39 p 08.6 mp

2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +7.3 mp

3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 Coupe WRC) +21.3 mp

4 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +32.0 mp

5 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 p 32.0 mp

6 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 Coupe WRC) +2 p 22.6 mp

7 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota Yaris WRC) +2 p 34.5 mp

8 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Fiesta WRC) +2 p 50.2 mp

9 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +4 p 49.6 mp

10 Andrea Crugnola/Pietro Ometto (Hyundai i20 N Rally2) +9 p 06.9 mp

Felső