AZ ÉV PICKUPJÁVAL HÓDÍTANÁ MEG ISMÉT A DAKART A TOYOTA

AZ ÉV PICKUPJÁVAL HÓDÍTANÁ MEG ISMÉT A DAKART A TOYOTA

A napokban ítélték oda az és Év Pickupja 2022/2023 díjat a Toyota legendás pickupja a Hilux legújabb generációjának. A kiváló terepképességeiről és elnyűhetetlenségéről ismert modell 2019-ben már meghódította a Dakart, 2020-ban és 2021-ben pedig a győzelemről éppen csak lemaradva végzett a második helyen, 2022-ben azonban a Toyota a díjnyertes új generációval visszatérne a csúcsra. A japán gyártó sikert sikerre halmozó versenyistállója a TOYOTA GAZOO Racing (amely idén a Rally Világbajnokságban és a Hosszútávú Világbajnokságban is dupla koronát, azaz gyártói és egyéni világbajnoki címet is szerzett) a 2022-es Dakarra készülve bemutatta vadonatúj kihívóját, a GR DKR Hilux T1+ versenyautót. A teljesen megújult modell kilépett a prototípus fázisból, de a fejlesztése és a finomítása tovább folytatódik, egészen a jövő januárban rajtoló Dakar Rallyig.

 

A Toyota azon törekvésének eredményeként, hogy a Dakar Rallyn való részvétele révén egyre jobb autókat gyártson, az új autó a Toyota Dakar programjának legnagyobb technológiai ugrását jelenti a 2011-es indulás óta. Az új, ikonikus Toyota Land Cruiser 300 GR Sportból származó, ikerturbós, 3,5 literes V6-os erőforrással hajtott vadonatúj GR DKR Hilux T1+ alacsonyabb fordulaton nyomatékosabb lett elődjénél, és csökkent a motor tömege is, ám az autó összességében nehezebb lett, a szabályok szerint 2000 kilogrammra növelt minimális száraz tömeg okán. Az új motor teljesítményét az FIA által hozott előírások maximalizálják, így 405 lóerő (298 kW) és 660 Nm csúcsnyomaték leadására képes, amely egyáltalán nem haladja meg a sorozatgyártású motor képességeit. Köszönhetően annak, hogy a Land Cruiser 300 ikerturbós V6-os erőforrása hihetetlenül potens teljesítménnyel rendelkezik, a csapat a szériagyártású motorral dolgozhatott. A Toyota turbók mellett a töltőlevegő-hűtő is az eredeti maradt. Utóbbit persze máshová kellett helyezni a versenyautóban, de maga az alkatrész érintetlenül került át, hiszen már eleve rendkívül hatékonyra lett tervezve. Az új versenygép felfüggesztését is továbbfejlesztették, így a korábbi 280 helyett immár 350 milliméteres rugóúttal rendelkezik, aminek köszönhetően a pilóta kihasználhatja a 32 colosról 37 colosra növekedett új gumiabroncsok összes előnyét. Egyébként a gumik szélessége is nőtt: a korábbi 245 helyett immár 320 milliméteresek. Az autó nagyobb gumiabroncsai alumínium keréktárcsákon feszülnek majd. Ezek aT1+ fejlesztésének szerves részét képezték, és a csapat úgy döntött, hogy a keréktárcsák természetes alumínium felületéhez nem nyúlnak hozzá, hiszen a hősugárzás szempontjából ennek vannak előnyei.

A lemezek alatt a Hilux megőrizte ugyanazt a középmotoros elrendezést, amelyet már 2016 óta használnak a Dakaron, és ugyanígy maradt a középre helyezett pilótafülke is. Az autóban ezentúl a T1+ kategória új előírásainak megfelelően a korábbi három helyett immár csak két pótkerék van. Az új versenyautó a legfrissebb mintázatot kapta meg, amely beleillik a WEC és a WRC világbajnokságokon használt gépek festésének sorába. Ennek megfelelően az új Toyota GR DKR Hilux, amely egyébként a 2022-es FIA Tereprally Világbajnokságon is indul majd, egyértelműen része a TOYOTA GAZOO Racing világbajnoki versenygépeket felvonultató palettájának. Az ikonikus GR betűpárost immár mindhárom világbajnokságon induló csapat autója magán viseli, persze ettől függetlenül a Dakar Hilux már sok éve része a GAZOO Racing családnak. Ezek a betűk egyébként erősítik a kapcsolatot a Toyota versenyautói és az ugyanezt a GR betűpárost viselő izgalmas utcai modelljei között. A 2022-es Dakar Rallyn a TOYOTA GAZOO Racing négy GR DKR T1+ Hiluxot indít el, For Dakar 2022, a csapat élén pedig a katari Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel rohamozza majd a dobogó legfelső fokát. A 2019-es Dakar Rally győztes duó mellett ezúttal is Giniel de Villiers (2009-es Dakar győztes) száll majd harcba csapattársként, a dél-afrikai pilótát pedig Dennis Murphy fogja navigálni a 2022-es megmérettetésen. A dél-afrikai Henk Lategan és Brett Cummings is visszatér a Dakar Rally mezőnyébe, hogy ezúttal meg tudják mutatni valós tempójukat a teljes versenytávon – 2021-ben az ötödik szakaszon kiestek. A negyedik autóban a szintén dél-afrikai páros, Shameer Variawa és navigátora, Danie Stassen küzd majd az elemekkel.

A TOYOTA GAZOO Racing tovább folytatja az autó fejlesztését a 2022-es Dakar Rally során is. A csapat Dél-Afrikában még aláveti majd az autókat egy utolsó tesztnek, mielőtt december elején felkészítené őket a szállításra Szaúd-Arábiába. A 2022-es Dakar végső útvonalát még nem hozták nyilvánosságra, de várhatóan a 2020-as és 2021-es megmérettetéshez hasonló terepkörülményekre lehet számítani.

 

 „A vadonatúj Toyota GR DKR Hilux T1+ fejlesztése rendkívül jól haladt az elmúlt néhány hónapban, és biztosak vagyunk benne, hogy készen áll a Dakar Rallyra. Ennek köszönhetően hivatalosan is véget ért a prototípus fázis, és most folytatjuk az autó finomítását a januári futamig. A Land Cruiser új motorja kezdettől fogva megbízhatónak bizonyult, és az, hogy a sorozatgyártású verzióval dolgozhattunk, egyben azt is jelenti, hogy nem kell túlterhelnünk a motort a maximális teljesítmény elérése érdekében.” – avat be Glyn Hall, csapatvezető

 

 „Továbbra is lenyűgöz az új autó, különösképpen az, hogy az új, nagyobb abroncsokkal milyen kemény tereppel is képes megküzdeni. A motor kiváló teljesítményt és nyomatékot biztosít.” – teszi hozzá a 2019-ben a Hilux-szal az első helyet megszerző, 2020-ban és 2021-ben pedig második helyen befutó Nasser Al-Attiyah.

 

 „Az elmúlt néhány hónapban elképesztő munkát végeztünk az új autó kapcsán, és úgy gondolom, hogy nagyon közel állunk az ideális beállításokhoz. Összességében a Land Cruiserből származó új motor jelenti számomra a csúcspontot, hiszen nagyon erős és az eddigi tesztjeink alapján igazán megbízhatónak tűnik.” – árulja el Giniel de Villiers

 

 „Alig várom, hogy a 2022-es Dakaron végre az új T1+ modellel versenyezzek, főleg mivel az SACCS-ben vállalt kötelezettségeim miatt addig nem próbálhatom ki versenyen. Ennek ellenére elég sok tesztet végeztem, és az új gumik és a felfüggesztés valóban lenyűgöző.” – véli Henk Lategan.

 

 „Az új V6-os motor a kezdetektől fogva lenyűgöző volt. Az autó V8-as verziójával versenyeztem az SACCS-ben, de alig várom, hogy végre az új autó volánja mögé ülhessek. Hamarosan minden figyelem a Dakarra összpontosul.” – mutat rá Shameer Variawa.

 

A GR DKR Hilux T1+ műszaki adatai

Motor – V35A sorozatgyártású erőforrás

Alap – Land Cruiser 300

Motor típusa –Ikerturbós, benzines

Vonatkozó előírások – korlátozott teljesítmény az FIA referenciateljesítmény-görbéje alapján

Max. teljesítmény – 405 LE / 298 kW

Max. nyomaték – 660 Nm

Motorvezérlés – Motec

Váltó – Sadev hatsebességes, szekvenciális váltó

Differenciálművek – Mindhárom (első, középső, hátsó) korlátozottan önzáró

Kuplung – 215 mm átmérőjű duplatárcsás kerámia

Vázszerkezet – Csővázas

Tengelytávolság – 3.140 mm

Teljes hosszúság – 4.810 mm

Teljes szélesség – 2.300 mm

Teljes magasság – 1.890 mm

Tömeg – 2.000 kg, FIA által előírt minimum száraztömeg

Karosszéria – Toyota Hilux duplakabinos pickup, teljesen kompozit anyagból

Első lengéscsillapítók – Kettős keresztlengőkaros, 350 milliméteres rugóúttal

Hátsó lengéscsillapítók – Kettős keresztlengőkaros, 350 milliméteres rugóúttal

Keréktárcsák – 17 colos Method versenykeréktárcsák

Gumiabroncsok – 37 colos BF Goodrich

Üzemanyagtank – 540 literes FT3 biztonsági üzemanyagtank

Felső