ULTRAKÖNNYŰ INTELLIGENS KEREKESSZÉK NYERTE A TOYOTA KORLÁTLAN MOBILITÁSI KIHÍVÁSÁNAK 1 MILLIÓ DOLLÁROS FŐDÍJÁT

ULTRAKÖNNYŰ INTELLIGENS KEREKESSZÉK NYERTE A TOYOTA KORLÁTLAN MOBILITÁSI KIHÍVÁSÁNAK 1 MILLIÓ DOLLÁROS FŐDÍJÁT

A Toyota Mobilitási Alapítvány a Nesta Challenges szervezettel közösen mutatja be a négymillió dolláros díjazású, világszintű Mobility Unlimited Challenge (korlátlan, avagy határok nélküli mobilitás kihívás) győztesét. A brit Phoenix Instinct egymillió dolláros díjat nyert, hogy piacra dobhassa a ’Phoenix i’ kerekesszéket.

A győztes megnevezése a Toyota által meghirdetett hároméves Mobility Unlimited Challenge csúcspontja: a pályázat keretében a világszerte dolgozó innovátorok korszakalkotó technológiákat mutattak be, hogy javítsák az alsó végtagi bénulásban szenvedők életminőségét. A döntősök között amerikai, japán, olasz és brit csapatok is szerepeltek. A bemutatott eszközök sokféle megoldás akadt a kerekes hibrid exoskeletontól a kézi hajtású kerekesszékkel közlekedőket segítő, félig önvezető eszközflottáig A Mobility Unlimited Challenge részét képezi, hogy a Toyota Mobilitási Alapítvány támogatást nyújt az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaihoz, vagyis hogy a 10. számú célhoz kapcsolódva igyekszik mérsékelni az egyenlőtlenséget, megvalósítva a “Mobilitást Mindenkinek!” küldetést. A győztes brit Phoenix Instinct egymillió dollárt kap az intelligens, ultrakönnyű szénszálas kerekesszék továbbfejlesztésére és piaci bevezetésére, amivel mozgáskorlátozottak millióinak életét változtathatja meg a jövőben.

A Toyota által 2014-ben létrehozott Toyota Mobilitási Alapítvány még 2017-ben hirdette meg a Nesta Challenges szervezettel közösen a 4 millió dolláros díjazású pályázatot , hogy ösztönözze az innovációt az alsó végtagi bénulásban szenvedőket segítő technológiák területén, ezzel is jelezve a Toyota elkötelezettségét a Mobilitást Mindenkinek! küldetés, illetve a “mindenki számára boldogságot teremteni” távlati cél mellett. A pályázat keretében világszerte tehetséges mérnökök, innovátorok és tervezők nyújtották be úttörőnek számító és a legfrissebb technológiákat egyesítő eszközökről szóló terveiket, hogy javítsák a felhasználók mobilitását és függetlenségét. A pályázaton 28 ország több mint 80 csapata vett részt. A beadott pályázatok értékelését a University of Pittsburgh’s Human Engineering Research Laboratories (HERL) vezette, amelynek munkatársai emellett a Toyota szakértőivel közösen mentori munkát is végeztek. A győztes pályázatot egy szakértőkből álló zsűri választotta ki (lásd: megjegyzések a szerkesztőknek). A Phoenix Instinct által tervezett ’Phoenix i’ intelligens rendszereket alkalmazva automatikusan módosítja súlypontját, így rendkívüli stabilitást ad a könnyű, szénszálas váznak és megkönnyíti a manőverezést. Az első kerekeknél szervorásegítés mérsékli a fájdalmas rezgéseket, és minimalizálja a felhasználót érő terhelést. A kerekesszék intelligens fékrendszere automatikusan érzékeli, ha használója lejtőn halad, és ennek megfelelően szabályozza a mozgást.

„A Mobility Unlimited Challenge díjának megnyerése hihetetlen öröm a Phoenix Instinct és a kerekesszékesek számára. A napjainkban ismert kerekesszék technológiája évtizedek óta változatlan. A Challenge révén megnyíló finanszírozás lehetővé tette számunkra annak bizonyítását, hogy az intelligens technológiával könnyebben és biztonságosabban is használható a kerekesszék, illetve számos új funkciót bele lehet építeni. A díj birtokában folytathatjuk ezt a munkát, és eljuttathatjuk a Phoenix i kerekesszéket a felhasználókhoz. Nagyon izgalmas ez az időszak, amikor a Toyota belép a mobilitási szektorba, hiszen jelentős fejlődésre számíthatunk a mobilitási eszközök területén. A Phoenix Instinctnél nagyon lelkesítőnek érezzük, hogy mi állhatunk az okos kerekesszék forradalmának élén.” – fogalmaz a díjat Phoenix Instinct egyik vezetője, Andrew Slorance.

„A mobilitás szabadságot jelent. A megszabadulást jelenti egy korlátozott életből. A Toyotánál azt valljuk: amikor szabadon tudunk mozogni, képesek vagyunk teljes mértékben részt venni a társadalom életében, és engem lelkesítenek a Mobility Unlimited Challenge keretében megismert eszközök (különösen a győztes pályamű) mert rengeteg ember számára teszik majd lehetővé, hogy jobban csinálják, amit csinálni akarnak.” – avat be Sir Philip Craven, a Toyota Motor Corporation igazgatósági tagja és a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság korábbi elnöke.

„A mozgáskorlátozottak közössége túl hosszú időn keresztül szenvedett a korlátozott mozgás és hozzáférés miatt. A koronavírus-járvány megváltoztatta az emberek hozzáállását a távmunkával kapcsolatban, és megmutatta, hogy otthon is lehetséges produktív munkát végezni. Ugyanakkor a járvány arra is rávilágított, milyen fontos, hogy a nem mozgáskorlátozottak jobban értsék a mindenki számára elérhető mobilitás fontosságát. Reméljük, hogy ezek az eszközök világszerte javítanak majd az embereke mobilitásán, és hozzájárulnak egy befogadóbb jövő megvalósulásához.” – fogalmaz Liz Vossen a Nesta Challenges egyik vezetője.

A döntő négy másik részvevője:
• Evowalk: Evolution Devices (USA) – egy intelligens, hordható stimulátor, ami a térd alatt helyezhető el, és mesterséges intelligenciát alkalmazva a megfelelő időben segít az izmoknak a rehabilitációs járás során, illetve az esések megelőzésében.
• Qolo (Quality of Life with Locomotion): Team Qolo, University of Tsukuba (Japán) – egy mobilitási eszköz, amelyben egyesülnek az exoskeleton és a kerekesszék funkciói. Passzív segítő mechanizmussal könnyíti meg az alsó végtagi bénulásban szenvedők számára az állást és az ülést.
• Quix: IHMC & MYOLYN (USA) – egy nagyon mobil, motoros exoskeleton, ami gyors, stabil és agilis járó mozgást biztosít.
• Wheem-i: Italdesign (Olaszország) – egy kerekes, részben önvezető elektromos eszköz, ami fuvarmegosztást tesz lehetővé a kerekesszékes felhasználók számára. Elsősorban a mikromobilitást szolgálja, és sokféle útfelületen alkalmazható.

A pályázat célja alapvetően az volt, hogy rávilágítson a felhasználókkal történő együttműködés fontosságára, és olyan találmányokat hozzon létre, melyek a mozgáskorlátozottak közösségét szolgálják. A pályázat illeszkedik az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai közé – különös tekintettel a 10. számúra , amely szerint mérsékelni kell az bénulásban szenvedők egyenlőtlenségét a a gazdasági, szociális, oktatási és egyéb lehetőségekhez történő hozzáférés területén. A győztes találmány kiválasztásának legfőbb szempontjai közé tartozott az, hogy az eszközök fennakadásmentesen illeszkedjenek az emberek életvitelébe és környezetébe, miközben kényelmesen és könnyen használhatók, és nagyobb függetlenséget, illetve részvételt biztosítanak a mindennapi életben. Az elbírálás alapvető kritériumának az innovációt, a hatást, a funkcionalitást és használhatóságot, a minőséget és biztonságosságot, illetve a piaci potenciált és megfizethetőséget tekintették. Világszerte sokmillió ember él alsó végtagi bénulással (a leggyakoribb ok az agyvérzés, a gerincsérülés és a sclerosis multiplex). Bár nincsenek globális statisztikák a bénulásban szenvedőkről, az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint évente 250.000-500.000 gerincvelő-sérülés történik.

A Toyota Mobilitási Alapítvány
A Toyota Mobilitási Alapítvány 2014 alakult azzal a céllal, hogy támogassa egy mobilabb társadalom létrejöttét. Az Alapítvány célja a jelentős mobilitási rendszerek támogatása, illetve a mobilitási egyenlőtlenségek felszámolása. Az Alapítvány a Toyotának a technológia, biztonság, és környezetvédelem terén felhalmozott szakértelmére támaszkodva egyetemekkel, kormányzati és nonprofit szervezetekkel, kutatóintézetekkel és más szervezetekkel együttműködve dolgozik világszerte a mobilitási megoldások kifejlesztésén. Projektjei között megtalálhatók a közlekedési problémákat érintő, a személyes mobilitás kiterjesztésével foglalkozó és a következő generációs mobilitási megoldásokat fejlesztő programok is.

A Nesta Challenges
Világszerte számos olyan ember és közösség létezik, akikről nem veszünk tudomást, és akikkel nem foglalkozunk eléggé, miközben egyre összetettebb kihívásokkal szembesülnek. A Nesta Challenges ezeknek a problémáknak egy részét igyekszik orvosolni az innováció, a friss gondolkodás és technológiák révén, hogy pozitív hatást fejthessen ki. Az egészségtől a természetvédelemig, a pénzügyektől a mezőgazdaságig, a segítő technológiáktól az oktatásig mindenhol összehozzuk az embereket, vállalkozásokat és szakértőket a friss gondolkodás és szisztematikus változások érdekében. A Nesta Challenges díjakkal ösztönzi a ránk váró legnagyobb kihívások megoldásainak kidolgozását.

A HERL
A Human Engineering Research Laboratories (HERL) 25 éve a segítő technológiák kutatásának egyik élharcosa. A University of Pittsburgh, a VA Pittsburgh Healthcare System és az UPMC Health System által közösen működtetett HERL a kerekesszékekhez és mobilitáshoz kapcsolódó kutatásokat végez – különös tekintettel a veteránok és más mozgáskorlátozottak mobilitásának javítására – fejlett mérnöki megoldások és klinikai kutatások révén. Emellett foglalkoznak orvosi rehabilitációval is helyi, országos, és nemzetközi szinten egyaránt. A korszerű laboratóriumokat és kutatási eszközöket alkalmazó HERL robotikai kutatásokat is végez a segítő technológiákhoz kapcsolódva, illetve foglalkozik rehabilitációs gyógytornával, segítő életterekkel, klinikai szakemberek képzésével és a kerekesszékeseket érő rezgések és erőhatások vizsgálatával.

Felső