SANGHAJBAN TARTOTTA A TOYOTA A MÉRFÖLDKŐNEK TEKINTHETŐ BZ4X TANULMÁNY VILÁGPREMIERJÉT

SANGHAJBAN TARTOTTA A TOYOTA A MÉRFÖLDKŐNEK TEKINTHETŐ BZ4X TANULMÁNY VILÁGPREMIERJÉT

A világ vezető környezetbarát és egyben legnagyobb autógyártója, a Toyota globális premier keretében engedett bepillantást vadonatúj akkumulátoros elektromos hajtású modellcsaládjába. A újonnan leleplezett Toyota bZ4X tanulmány nevében szereplő bZ a ‘beyond Zero’ rövidítése, hűen tükrözve a Toyota törekvését a karbonsemlegességre, a 4X pedig a négykerékhajtásra utal. A hamarosan sorozatgyártott változatban is bemutatkozó autó a Toyota vadonatúj, elektromos hajtáshoz tervezett és optimalizált e-TNGA padlólemezre épül, a formatervezők pedig ki is aknázták az e-TNGA által kínált lehetőségeket, megalkotva a ‘dinamikus és praktikus’ külső dizájnt, miközben a vezetőnek tágas panorámát biztosító utastér hasonló méretű, mint egy nagy luxuslimuzin kabinja. Az bZ4X tanulmányban mutatkozik be a Toyota fejlett steer-by-wire kormányműve és új napenergiás töltőrendszere. A fejlesztésben a Subaru Corporation is részt vett, így a Toyota és a Subaru gazdag off-road örökségére és tapasztalatára építve az autó kiváló összkerékhajtási képességet kínál.

 

A Toyota a Sanghaji Autószalonon leplezte le a hamarosan érkező Toyota bZ4X tanulmány-változatát, először engedve bepillantást abba, milyenek lesznek  majd új generációs károsanyag-kibocsátású akkumulátoros elektromos autói (BEV). A közepes méretű, összkerékhajtású Toyota bZ4X Concept érzékletesen testesíti meg a Toyota törekvését, hogy egyszerű autógyártóból mobilitási szolgáltatóvá váljon. A jármű nevében olvasható ‘bZ’ a ‘beyond Zero’ rövidítése. Ez a közismert Toyota-jelmondat arra utal, hogy a márka nem csupán a nulla széndioxid-kibocsátásig és a karbonsemlegességig szeretne eljutni, hanem még tovább – egyszerre kínálva előnyöket a természeti környezet, az egyes emberek és a társadalom egésze számára. Az új Toyota bZ4X Concept fejlesztését a Toyota) és a Subaru szakemberei közösen végezték, így a munka során kiaknázhatták mindkét vállalat egyedi szakértelmét.

Már jövőre megérkezhet

A tanulmányautó sorozatgyártású változatának értékesítése várhatóan 2022 közepén kezdődik majd. A Toyota bZ4X Concept olyan jármű, ami többet nyújt az egyszerű közlekedésnél, hiszen emellett kényelmes és hálózatba kapcsolt teret kínál, ahol utazás közben az emberek kellemesen tölthetik az időt egymás társaságában.

 “Vásárlói célközönségünk olyan emberekből áll, akik számára fontos a családjukkal és barátaikkal töltött idő. A Toyota bZ4X Concept ideális jármű erre a célra, mivel egyfajta központi helyként szolgálhat mindehhez.”  – fogalmaz Koji Toyoshima főmérnök.

 

A dinamizmust és a praktikumot egyesítő külső formaterv

A Toyota bZ4X Concept külső megjelenése hűen tükrözi azt az elvárást, hogy az emberek olyan elektromos autóra vágynak, amelynek vezetési élményét semmiféle kompromisszum nem csorbítja. A karosszéria formavilágában egyesül a dinamizmus és a praktikum: az SUV magas vezetői üléspozíciót kínál, mégis stabil kiállást sugall. A lemezek már-már érzéki domborulataihoz precizitás és high-tech stílus társul. Az autó orr-részéről (vagyis arról a pontról, ami minden járművet első pillantásra beazonosít) hiányzik a megszokott hűtőrács. Helyette szenzorok, világítótestek és légterelő elemek kaptak itt helyet, jellegzetes “pörölyfej” elrendezésben, ami egészen újszerű megjelenést eredményez.

 

Tágas kabin és “vezetési modul”

A Toyota bZ4X Concept a kifejezetten elektromos autókhoz tervezett, vadonatúj e-TNGA padlólemezre épül. A hosszú tengelytávolságnak és a rövid túlnyúlásoknak köszönhetően az utastér kifejezetten tágas és nyitott; a hátsó lábtér például akkora, mint egy nagy, D-szegmensű autóban. A kabin első részét egy “vezetési modul” köré tervezték, ami olyan érzetet kelt a sofőrben, mintha közvetlen kapcsolatban állna az úttal és a legfontosabb információkkal. Az alacsonyan elhelyezett műszeregység tágas panorámát biztosít, és tovább javítja a térérzetet. A kezelőszerveket a középkonzol köré csoportosították, ahol könnyű elérni és használni őket. A digitális műszeregység a kormánykerék fölött kapott helyet, hogy leolvasásához a vezetőnek a lehető legkevésbé kelljen elfordítania tekintetét az útról.

 

Az optimális hatótávolság kulcsa az akkumulátor vezérlése

A fejlesztési munkában fontos előnyt jelentett, hogy a Toyota több mint 20 éve vezető szerepet játszik a járművek villamosításában, és hogy a vállalat már számtalanszor bizonyította autónak minőségét, tartósságát és megbízhatóságát. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy az elektromos hajtáslánc (elektromotor, vezérlőegység és akkumulátor-vezérlés) kategóriaelső hatékonysággal működjön, és rendkívül versenyképes hatótávolságot biztosítson. Az autó környezettudatos jellegét tovább erősíti a beépített napelemes töltőrendszer, ami további értékes kilométereket jelent. Öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos autóinak akkumulátor-technológiája fejlesztésekor a Toyota értékes tudásra tett szert, így a Toyota bZ4X Concepthez a mérnökök nagyobb és erősebb akkumulátort tervezhettek, ami megbízhatóbban működik és hosszabban tartó teljesítmény-leadást kínál, így a jármű hatótávolsága még a hideg éghajlatú országokban is jól kiaknázható.

 

Vérbeli SUV, kiváló összkerékhajtási jellemzőkkel

Az első és hátsó tengelyen egy-egy elektromotorral működő összkerékhajtás a Toyota és a Subaru szakemberinek közös munkájával készült. A két márka nagy hagyományokkal és elmélyült ismeretekkel bír ezen a téren, és tudásukat egyesítve a mérnökök olyan hajtási rendszert terveztek, ami kivételesnek számít a szegmensben. A Toyota bZ4X Concept lenyűgöző off-road képességeket kínál, az országúton pedig extra biztonságot és nyugalmat nyújt vezetőjének.

 

Fejlett steer-by-wire kormánymű

A Toyota bZ4X Conceptben a kormánykardán és a vezetékes vezérlésű (steer-by-wire) kormányrendszer sorozatgyártásra szánt autóban világon először bemutatkozó kombinációja működik. Ez a technológia jobb irányíthatóságot biztosít, kizárva az egyenetlen útfelületről érkező, vagy a fékezés közben keletkező rezgéseket, precízebb kormányreakciókat és jobb kormányérzetet adva. A steer-by-wire  technológiának köszönhetően a tervezők túlléphettek a szokványos, kör alakú kormánykeréken is, és helyette egyedibb megoldást alkalmazhattak. Így a vezetőnek kanyarodás közben nem kell a kerék körül mozgatnia a kezét, ami még élvezetesebbé teszi az autózást.

 

Toyota bZ: a Toyota akkumulátoros elektromos hajtású modellsorozata mögött rejlő mélyebb tartalom

A Toyota bZ4X Concept az első autó, ami a Toyota új bZ (beyond Zero) névtábláját viseli. A Toyota azt tervezi, hogy 2025-ig 15 akkumulátoros elektromos hajtású járművet mutat be, amelyek közül 7 autó Toyota bZ modell lesz. Az akkumulátoros elektromos hajtású járművek új sorozata lehetővé teszi, hogy az emberek bármiféle kényelmetlenség nélkül cseréljék le jelenlegi hagyományos autóikat, miközben maradéktalanul kiélvezhetik a tisztán elektromos hajtású járművek minden előnyét. Ennek záloga az emberközpontú tervezés és az a fajta mobilitás, ami a felhasználók mindennapi elvárásaihoz és élményeihez igazodik.

“Itt nemcsak arról van szó, hogy egy nulla károsanyag-kibocsátású járművel megóvjuk a környezetet, hanem arról is, hogy a nulla emisszión is túllépve még gondtalanabb és élvezetesebb autózást kínálunk.” – mutat rá Toyoshima főmérnök.

A Toyota bZ modellek a karbonsemlegességi célok elérésében is segítenek majd. A karbonsemlegesség azt a szemléletet és törekvést jelenti, amelynek célja a CO2-kibocsátás semlegesítése a jármű teljes életciklusa során, beleértve a gyártást, a kiszállítást, a használatot, az újrahasznosítást és végül a megsemmisítést.  A Toyota négy alapelvre építi a ‘beyond Zero’ filozófiát. Ezek közül az első és legfontosabb a “Te és a Környezet” elve, ami nem csupán az autó mozgatásához szükséges energiára utal, hanem a visszanyert vagy megújuló energiára, például a napenergiára is.

A második alapelv, a “Te és az Autód” lényege, hogy egy kifejezetten erre tervezett padlólemezre épített, akkumulátoros elektromos autó a legújabb technológiai fejlesztéseket kínálja, kiváló hálózati kapcsolatot biztosítva a biztonság, a nyugalom és az élvezetes vezetési élmény érdekében.

A harmadik, “Te és a Többiek” alapelv arra utal, hogy az akkumulátoros elektromos autók elég tágasak és csendesek ahhoz, hogy beszélgetésre, kapcsolattartásra, közös élményekre ösztönözzék az embereket.

Végezetül ott van még a “Te és a Közösség” alapelv, ami a szélesebb körű társadalmi hatásról szól – vagyis hogy építsünk olyan világot, ahol mindenki jobb életet élhet.

 

A Toyotának az elektromos hajtások terén betöltött vezető szerepére építve

Az új Toyota bZ4X Concept a legújabb mérföldkő azon a hosszú úton, amire a Toyota közel negyed évszázada rá a világ első sorozatgyártású hibridje, a Prius bemutatásával. Azóta a vállalat folyamatosan feszegeti az elektromos hajtás határait, egyre hatékonyabbá téve öntöltő hibrid elektromos  technológiáját, és új megoldásokat feltárva a plug-in hibrid elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók fejlesztésével. Napjainkig a Toyota közel 18 millió elektromos hajtásláncú autót értékesített, amivel mintegy 140 millió tonna széndioxid kibocsátásától mentesítette a környezetet. 2010 és 2019 között az elektromos technológiák segítségével a vállalat világszinten körülbelül 22 százalékkal csökkentette járműveinek összesített CO2-kibocsátását. A Toyota bZ megjelenése egyben azt is jelzi, hogy a jövő mobilitásában a Toyota már a nulla károsanyag-kibocsátásnál is messzebbre tekint. A ‘Még jobb mobilitást mindenki számára’ filozófia jegyében a ‘beyond Zero’ a Toyotának azt a vágyát is megfogalmazza, hogy olyan termékeket és szolgáltatásokat alkosson, amelyek még élvezetesebbé teszik az autózást, magasabb szintre emelik a hálózatba kapcsoltságot, emellett pedig biztonságot és védelmet nyújtanak minden közlekedőnek. A végső cél, hogy a vállalat hozzájárulhasson egy jobb társadalom, egy jobb világ megteremtéséhez.

Ennek megvalósításához a Toyota az elektromos technológiák széles palettáját (HEV, PHEV, FCEV és BEV) kínálja, hogy eleget tegyen a különféle piacok elvárásainak és az autóhasználati szokások sokszínűségének. Mindezt új dimenzióba emeli a tiszta és bőséges energiaforrásnak számító hidrogén használata, hiszen az üzemanyagcellás technológia a közlekedés számos területén alkalmazható: nem csupán FCEV-ben, hanem nehéz teherautókban, vonatokban és hajókban is, emellett pedig telepített és mobil áramfejlesztő berendezésekben.

 

Bővül az elektromos hajtásláncú modellek kínálata

A Toyota azt tervezi, hogy 2025-ig több mint 70 részben vagy teljesen elektromos hajtásláncú autó szerepel majd globális kínálatában, és ebből legalább 15 modell akkumulátoros elektromos hajtású lesz. Európában ez jelentősen átalakítja majd az hajtáslánc-mixet, amiben 2025-re több mint 70 százalék lesz a hibridek aránya, több mint 10 százalék a plug-in hibridek részesedése, és több mint 10 százalék a nulla károsanyag-kibocsátású modellek aránya (akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók).

 

A Toyota globális hozzájárulása a Fenntartható Fejlődési Célokhoz (SDG) és eltökéltsége a karbonsemlegesség elérésére

2018-ban a Toyota bejelentette, hogy autógyártó vállalatból mobilitási vállalattá kíván válni. Abból a tényből kiindulva, hogy mind ugyanazon a bolygón élünk, a Toyota mindent a „szülőbolygó” szemszögéből vizsgál, föléhelyezve azt a „szülőváros” és a „szülőföld” fogalmainak, holott eddig az autóipar jellemzően ennek szellemében gondolkozott és cselekedett. A most dolgozó generáció felelős azért, hogy ezt a gyönyörű bolygót olyan helyként őrizze meg és adja tovább a következő nemzedék számára, ahol az emberek nyugodtan élhetnek. Ebben a kérdésben a Toyota az „emberközpontúság” filozófiáját vallja, amelynek lényege, hogy a technológiának pozitívan kell hozzájárulnia az emberek boldogságához és egészségéhez. A „monozukuri” (alkotás vagy gyártás) erősségeinek felhasználásával és a mobilitás lehetőségeit kibővítő további technológiai újítások alkalmazásával a Toyota olyan szolgáltatások nyújtására törekszik, amelyek mindenki számára elérhetővé teszik a mobilitás szabadságát. Üzleti tevékenysége révén a Toyota az SDG-k megvalósításához is hozzájárul. A 17 fenntartható fejlesztési cél között a CO2-kibocsátás csökkentése is szerepel, és mivel ez globális fontosságú kérdés, a villamosítást is globális szinten kell megvalósítani. Napjainkban a világ országai sorban fogalmazzák meg ütemtervüket a karbonsemlegesség elérésére. Az Európai Unió például arra törekszik, hogy 2050-ig elérje a karbonsemlegességet. Ahhoz, hogy a karbonsemlegesség az autóiparban is megvalósulhasson, magas szinten összehangolt lépésekre van szükség: a megújuló energia használatát és a feltöltő infrastruktúrát fejlesztő energiapolitikára, és olyan iparági kezdeményezésekre, mint az állami szubvenciók, a beszállítók támogatása vagy az akkumulátor-újrafeldolgozó rendszerek megteremtése. Az iparágnak együtt kell működnie az érdekelt felekkel, például kormányokkal és üzleti szervezetekkel. Miközben a Toyota globálisan kiterjeszti üzleti tevékenységét, a nemzeti kormányokkal folytatott konzultációk révén kidolgozza villamosítási stratégiáját, ami segít csökkenteni az autók teljes életciklusára vetített CO2-kibocsátást. A Toyota emellett arra törekszik, hogy teljes körűen nyilvánossá tegye az információkat, amelyek alapján részvényesei és minden érintett jobban megérthetik a vállalat működését; jó példa erre az olyan év végi átfogó jelentések és információk nyilvánosságra hozatala, amelyek jelzik, hogy a vállalat tevékenységei megfeleljenek a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezményben megfogalmazott hosszú távú céloknak.

Felső