A TOYOTA BIZTOSÍTHATJA AZ EURÓPAI FEJLESZTÉSŰ HIDROGÉN ÜZEMANYAGCELLÁS VONAT HAJTÁSLÁNCÁT

A TOYOTA BIZTOSÍTHATJA AZ EURÓPAI FEJLESZTÉSŰ HIDROGÉN ÜZEMANYAGCELLÁS VONAT HAJTÁSLÁNCÁT

Az Európai Bizottság a CAF műszaki irányítása alatt álló konzorciumot választotta ki az európai fejlesztésű hidrogén üzemanyagcellás vonat prototípusának kifejlesztésére, amelynek hajtásláncát az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia vezető fejlesztőjének számító, azzal kapcsolatban korábban mintegy 5700 szabadalmat ingyenesen megosztó Toyota biztosíthatja. A világ legzöldebb autógyártója, amely jövőképében a világ vezető környezettudatos mobilitási szolgáltatójaként definiálja magát, Japában a Hitachivan közösen már dolgozik egy hasonló projekten, kínálatában pedig már ma is szerepel hidrogén üzemanyagcellás személyautó, busz, teherautó és targonca is.

Az Európai Bizottság Üzemanyagcella és Hidrogén Közös Vállalkozása (FCH JU) tárgyalásokba kezd az FCH2RAIL projekttel egy 10 millió eurós EU-támogatási megállapodásról. Az FCH2RAIL projekt technikai irányítását a CAF végezné, és finanszírozásában szerepet vállalna a hidrogénüzemű vonat prototípusának fejlesztését szolgáló H2020 Program is. A projekt részét képezi az innovatív prototípus megtervezése és legyártása, illetve a jóváhagyást és a hitelesítést szolgáló összes teszt is. A projekt alapvető célja egy nulla károsanyag-kibocsátású jármű elkészítése, amelynek teljesítménye versenyképes a jelenlegi dízelmotoros vonatokéval, és melynek megoldásai más, új tervezésű vonatoknál és felújított szerelvényeknél is felhasználhatók. A projekt egyik alapvető eleme az európai vasúti szabványosítási bizottságok részvétele annak érdekében, hogy megfogalmazzák az új szabványokat, illetve hogy frissítsék a már meglévő szabványokat az üzemanyagcellás technológia európai vasúti közlekedésbe történő integrációjához szükséges előírásokkal.

A CAF, a DLR, a RENFE, a TOYOTA MOTOR EUROPE, az ADIF, az IP, a CNH2 és a FAIVELEY Stemmann Technik részvételével létrehozott konzorcium megkezdte a projekt keretein belül az egyes tagok feladatait meghatározó megállapodás kidolgozását. A tervek szerint ez a munka lezárul az év végéig, majd maga a projekt 2021 januárjában indul el. Az indítást követően a négy európai ország (Spanyolország, Belgium, Németország és Portugália) vállalatait összefogó projekt mintegy négy évig tart, és 14 millió eurót meghaladó költségvetéssel gazdálkodik majd; ennek 70 százalékát EU-s források képezik. Ez az ajánlat kiterjed a RENFE Civia sorozatába tartozó, már meglévő háromkocsis személyvonat alapján készülő prototípus tervezésére és legyártására. A hidrogénes üzemanyagcellákból és LTO akkumulátorokból álló hibrid áramtermelő rendszernél a jelenlegi hajtási rendszert hasznosítják, így ez a konstrukció lesz az egyik első bimodális vasúti demonstrációs szerelvény, amiben üzemanyagcellás rendszer működik. Ennek megfelelően ennél a járműkoncepciónál arra törekszenek, hogy villamosított infrastruktúra mellett elektromos üzemmódban működjön, illetve a vezeték nélküli szakaszokon hibrid üzemmódban üzemeljen. A pályán történő tesztelés idején kezdik majd optimalizálni a hibrid megoldást, illetve a bimodális (elektromos/hidrogénüzemű) működést. Ezt követően a hitelesítési eljárásra három európai országban kerül majd sor: Spanyolországban és Portugáliában változó szintű tanúsítással és jóváhagyással, illetve egy harmadik országban, amiről még nem született döntés. Emellett a projekt részét képezi egy olyan kutatás is, ami a hidrogén üzemanyagcellás rendszer által termelt hő hasznosítását szolgáló különböző megoldásokkal kapcsolatos.

Meg kell jegyezni, hogy a kontinensen jelenleg is hatalmas volumenű vasútvonal-villamosítási programok zajlanak, ám – részben a magas költségek miatt – még több évtizedre lesz szükség a munka befejezéséhez. Jelenleg az EU vasúti hálózatának fele nincs villamosítva; ezeken a helyeken dízelmotoros szerelvények közlekednek, zajt és levegőszennyezést okozva. A fentiek miatt az EU-ban, illetve az EU-n kívül is számos állami és magán közlekedési társaságot egyre jobban érdekel a hidrogén üzemanyagcellás technológia vasúti környezetben való alkalmazása. Ez a projekt hangsúlyozza a szereplők elkötelezettségét ennek az innovatív technológiának a fejlesztése mellett, hogy az a jelenlegi széndioxid-mentesítési törekvések szellemében versenyképes alternatívát jelenthessen a dízelmotoros vonatokkal szemben.

Felső