A környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autóiról ismert Toyota évek óta őrzi elsőségét a hazai újautó eladásokról valós képet mutató kivonásokkal tisztított magyarországi újautópiacon. Az idei év első negyedévében ugyanakkor a zöld autózás szinonimájának tekintett japán autómárka a teljes magyarországi újautó regisztráció tekintetében is vitte a prímet. A Toyota ugyanis a 13,3%-al visszaeső teljes magyarországi újautó piacon 22,7%-os növekedést elérve, részesedését 3,9 százalékponttal növelve 13,3%-os részesedéssel az első helyen végzett január és március között. A 8,8%-al bővülő kivonásokkal tisztított újautó piacon még jobb eredménnyel végzett a japán autómárka: a Toyota 26,7%-os értékesítés növekedéssel, 2,2 százalékpontos részesedésnövekedéssel, 15,6%-os piacrészesedéssel bizonyult a legkedveltebb autómárkának Magyarországon az első negyedévben.
Miközben a legtöbb autógyártó komoly szállítási problémákkal küzd, a Toyota valósággal szárnyal Magyarországon: a környezetbarát autómárka a teljes hazai regisztráció tekintetében 4383, a kivonásokkal tisztított újautó piacon pedig 4337 új autó értékesítésével végzett toronymagasan az első helyen a márkák rangsorában az első negyedévben. Mindeközben a Toyota prémium márkája, a Lexus a teljes piacon 178 , a kivonásokkal tisztított piacon pedig 169 darabos értékesítéssel őrzi ötödik helyét a prémium márkák rangsorában. A hazánkban több, mint 60%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Toyota és 99%-ban hibrideket eladó Lexus sikere nem újkeletű, a két márka lendülete évek óta tart, és a részben vagy teljesen elektromos autók a magánvásárlók és vállalati flották körében megfigyelhető rohamosan növekvő népszerűségével párhuzamosan egyre csak növekszik.
Beérett a zöld elköteleződés gyümölcse
Az együtt a piac legszélesebb, több, mint 20 modellből álló részben vagy teljesen elektromos (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) modellporfólióját kínáló és a zöld autózás mellett hosszú ideje elköteleződő Toyota és Lexus az elmúlt évek piaci tendenciáinak egyértelmű nyertese. Az autóvásárlók környezetbarát autók irányába történő elfordulása épp úgy kedvezett nekik, mint a szigorodó emissziós előírások, amelyeknek a legtöbb versenytárssal szemben könnyen megfeleltek. A Toyota és a Lexus ráadásul a Covid okozta félvezető és chiphiányt is az iparági átlagnál könnyebben vette saját belső kapacitásai és lekötött hosszútávú szerződései révén. A szállítási határidők növekedése alól természetesen a Toyota és a Lexus sem tudta teljesen kivonni magát, ám az iparági átlagnál a legtöbb modell esetében még most is jelentősen jobb kondíciókat tudnak kínálni.
„A piaci folyamatok alól természetesen a Toyota és a Lexus sem vonhatja ki magát teljesen, különösen úgy, hogy a tavalyi évben és az idei év első negyedévében is rekordszámú vevőszerződést kötöttünk. Legnépszerűbb modelljeink például a Corolla Sedan vagy épp a C-HR esetében azonban még most is 6 hónap körüli szállítási határidőt tudunk kínálni a megrendeléstől számítva, ami ma a piacon kifejezetten jónak számít, és várhatóan még tovább növeli majd előnyünket versenytársainkkal szemben.” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációs vezetője.
„Tovább növelheti emellett a szinte valamennyi személyautószegmensben környezetbarát és alacsony fogyasztású részben vagy teljesen elektromos alternatívát kínáló Toyota és Lexus népszerűségét az üzemanyagárak prognosztizált növekedése, ami az árkorlátozás feloldásával komoly átrendeződést hozhat a piacon, erre pedig a kínálati oldalon is fel kell készülnünk.” – teszi hozzá a szakember.
„Minden esély meg van tehát arra, hogy az értékesítéseit és részesedését európai szinten is folyamatosan növelő Toyotával hosszútávon is a legnépszerűbb magyarországi újautómárkaként kell számolnia a piacnak, hasonlóan a világpiachoz, ahol a Toyota már hosszú évek óta a legkedveltebb autómárkának számít.” – véli Varga zsombor.
Most jön még csak a java
Az első negyedévben a Toyota szinte valamennyi szegmensben remekelt hazánkban: a Yaris 35,9%-os, a Corolla 25,6%-os, a RAV4 25,2%-os, a Highlander 36,3%-os (a Land Cruiserrel együtt 42,7%-os), a Proace City 14,3%-os, a Proace City Verso 53,2%-os, a Yaris Van 54,2%-os, a Hilux pedig 42,8%-os részesedéssel áll az első helyen szegmensében a kivonásokkal tisztított újautó piacon.. A C-HR 13,2%-os a Proace pedig ugyancsak 13,2%-os részesedéssel ezüstérmes, míg az éppen csak megérkezett Yaris Cross 13,5%-os részesedéssel áll a képzeletbeli dobogó harmadik fokán. A Lexus NX ugyancsak bronzérmes, 8,6%-os részesedéssel.
A két márka igazi újdonságai azonban még csak most érkeznek majd. Hamarosan már a márkakereskedésekben lesz a sikervárományos Aygo X crossover, hogy visszakövetelje a miniautók szegmensének trónját. Ezt követi majd a sportautók piacát felrázó GR86, és két hatalmas várakozások övezte modell, a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromos járművek számára fejlesztett autója, a bZ4X nagyméretű SUV, és a közepes méretű crossoverek piacán új alternatívát kínáló Corolla Cross érkezése, amely a világ első autója lesz, amelyben a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos működik. A januárban Monoron nyitott új bemutatóteremmel együtt immáron Magyarországon öt márkakereskedésben (Lexus Buda, Lexus Pest és Lexus Monor a fővárosban és az agglomerációban és a Lexus Debrecen és Lexus Szeged vidéken) elérhető, és további két hivatalos szervízpontot kínáló (Kaposvár és Halásztelek) Lexus sem ül a babérjain: most érkeznek a márkakereskedésekbe a vadonatúj, öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos hajtással is elérhető NX közepes méretű SUV első példányai, de hamarosan érkezik a népszerű UX crossover akkumulátoros elektromos változata, és a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, az RZ nagyméretű SUV is. És ez még csak nem is az összes idei újdonság a vezető környezetbarát luxusautómárka kínálatában, a további modellekről azonban a márka későbbi időpontban ígér tájékoztatást.