FORRADALMASÍTHATJA A HIDROGÉN SZÉLESKÖRŰ FELHASZNÁLÁSÁT A TOYOTA ÁLTAL FEJLESZTETT TÁROLÓ MODUL

FORRADALMASÍTHATJA A HIDROGÉN SZÉLESKÖRŰ FELHASZNÁLÁSÁT A TOYOTA ÁLTAL FEJLESZTETT TÁROLÓ MODUL

A zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos és nulla közeli kibocsátású hidrogén belsőégésű technológia vezető fejlesztőjeként ismert Toyota egy különleges tárolómodul kifejlesztésén dolgozik, amely műgyantából készült nagynyomású hidrogéntartályokat használ. A múlt hónapban a 18.  Nemzetközi Hidrogén- és Üzemanyagcellás Expon is bemutatott koncepció akár a zéró emissziós áruszállítást és épületenergetikát is forradalmasíthatja.

 

A hidrogén technológiák vezető fejlesztőjének számító, korábban 5700, a zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiával kapcsolatos szabadalmat a versenytársaival ingyenesen megosztó Toyota kifejlesztett egy hidrogéntároló modult járművek számára, amely több, a Mirai személyautóban már sikerrel alkalmazott műgyantából készült, nagynyomású, 70 MPa-os hidrogéntartályt és olyan biztonsági berendezéseket integrál, mint például a hidrogénérzékelő és az automatikus leválasztó.

A modulról az alábbi linken tekinthető meg videó: Hydrogen storage module conceptual model – YouTube

A Toyota ehhez a modulfejlesztéshez kapcsolódva folytatja a hidrogénszállítás biztonságának és a hidrogéntárolók kapacitásának vizsgálatát a különböző autóversenyeken történő rugalmas felhasználásuk, valamint egyéb szempontok szerint.

 

A japán autógyártó elkötelezett a zéró emissziós hidrogén alapú társadalom iránt

A Toyota közel negyed évszázada dolgozik olyan a hidrogénalapú társadalom megvalósítására irányuló kezdeményezéseken, mint például az hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautók, buszok, kis- és nagyteherautók, targoncák, vagy épp a rugalmasan, több területen, például az épületenergetikában, netalán a vízi és vasúti közlekedésben felhasználható üzemanyagcellás modulok fejlesztése és értékesítése. Ennek keretében az autók számára kifejlesztett, 70 MPa-os, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályra ma már sokan igényt tartanának – például a vasúti, hajózási, kikötői rakománykezelésben, valamint FC generátorokban szeretnék használni. A tartályok különböző területeken történő használata ugyanakkor eltérő biztonsági előírásokat és a különböző körülményekhez való alkalmazkodást igényel, ezért a felhasználási lehetőségek széles tárháza ellenére a gyakorlati alkalmazás területei még korlátozottak. A hidrogén széleskörű felhasználásának elősegítésére létrejött Hidrogén Tanács, valamint több ország, köztük Japán egy sor tanulmányon dolgozik a hidrogén korai bevezetésének elősegítése érdekében, miközben garantálja a biztonságot, míg a Toyota és üzleti partnerei készek együttműködést és támogatást ajánlani. A Toyota úgy fejlesztette ki ezt a hidrogéntároló modult, hogy megfeleljen ezeknek az igényeknek és segítsen bővíteni a hidrogén felhasználási körét.

 

Kezdeményezések a nagynyomású hidrogéntartályok használatának elősegítésére

A tavalyi évtől a Toyota a Super Taikyu sorozatban – amelynek legfőbb célja, hogy „egyre jobb, motorsport-megoldásokat felhasználó autókat készítsenek” – folyamatosan ellenőrző teszteket végez üzleti partnereinek segítségével a gyártás, a szállítás és a felhasználás teljes folyamatában. Ez is összefügg azzal, hogy megalkották ezt az új tárolómodul koncepciót. A Toyota idén is azon dolgozik majd, hogy új üzleti partnerekkel lépjen kapcsolatba, és ellenőrző teszteket hajtson végre a hidrogénfelhasználás szélesebb körű használatának elősegítse érdekében. Ezen a versenyen azt vizsgálták, hogy egy hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautó miként tud autók számára, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályokat szállítani nagyobb mennyiségben (2 darab 16 tartályból álló csomagot), amelyek 45 MPa-on vannak töltve. Mindez a Japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium tanúsítványát követően történt, ami bővíti a hidrogén használatára irányuló lehetőséget körét. A japán kormány tanulmányaival lépést tartva a Toyota továbbra is kihasználja majd a Super Taikyu versenyekhez hasonló lehetőségeket, hogy igazolja, képes a 70 MPa-os nyomás kezelésére, amely egyelőre csak autókban engedélyezett.

A sorozatgyártású Mirai személyautóban használt, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályok háromféle kapacitása mellett olyan nagy modulok is szerepelnek a kínálatban, amelyek megnövelt kapacitású tartályokat használnak.

 

A hidrogén tárolása és szállítása

Az autókban használható, biztonságos, műgyantából készült hidrogéntartályokat tartalmazó modulok különféle biztonsági rendszerekkel rendelkeznek, amelyek automatikusan figyelik a működést és az aktuális állapotot, így biztosítva a modul rendkívül biztonságos működését. Mivel a hidrogén biztonságosabb és hatékonyabb tárolása, valamint szállítása megoldható nagy kapacitású hidrogénterheléssel, lehetségessé válik a hidrogén alapú energia felhasználása számos olyan helyen, ahol a hidrogén töltése nehézkes – például kikötőkben vagy hegyvidéki területeken.

 

A hidrogén felhasználása

Ha a Toyota által 2021 márciusában kiadott hidrogén üzemanyagcellás rendszermodullal kombinálva használnák a hidrogént üzemanyakgként az üzemanyagcellás termékekhez, akkor számos területen lehetővé válik a biztonságos és egyszerű használat – beleértve a mobilitást, például a teherautók és buszok mellett a vonatokon és hajókon is, valamint a kikötői rakománykezelés és az üzemanyagcellás generátorok terén is.

Felső