LELEPLEZTÉK A VADONATÚJ AYGO X-ET, JÖVŐRE MÁR ITTHON IS KAPHATÓ LESZ

LELEPLEZTÉK A VADONATÚJ AYGO X-ET, JÖVŐRE MÁR ITTHON IS KAPHATÓ LESZ

Vadonatúj, kompakt városi crossover mutatott be a Toyota, amely egyedülálló a miniautó kategóriában. Színekkel megfűszerezett, és fűszerekkel színezett koncepció, valamint kiemelkedő formai megoldások helyezik új dimenzióba az Aygo X karakterét, amely egyszerre kicsi, mégis tágas, miközben az A-szegmenshez méltó kiváló mozgékonyságot biztosít. Mindehhez a Toyota magabiztos vezethetőséget ígér, a jobb kilátásról az emelt hasmagasságú, crossover felépítés gondoskodik. A vadonatúj kisautó az érzelmekre hat, amelyet a kategóriában elsőként megjelenő lehúzható vászontető fokoz tovább, miközben mindehhez high-tech megoldások és takarékos, gazdaságos üzem társul.

 

A vadonatúj Toyota Aygo X egy egyedülálló crossover az A-szegmensben, amelyet Európában terveztek és gyártanak, hogy képes legyen megfelelni az európai városok és külvárosok által támasztott igényeknek. Annak érdekében, hogy a vadonatúj Aygo X kategóriájának élére kerüljön, a Toyota alapos kutatásokat végzett szerte a kontinensen a városi autós közlekedéssel kapcsolatban. A vásárlók stílusos, kompakt és magabiztos autó iránti vágyát meghallgatva alkották meg az újdonságot. A végeredmény a Toyota kínálatának legújabb kompakt modellje lett, amely a Toyota New Global Architecture (TNGA) sikeres GA-B platformjára épül. Ezt elsőként az új Yaris kapta meg – amely a 2021-es Év Autója díj birtokosa –, majd a Yaris Cross lemezei alatt is bemutatkozott. Legyen szó városi vagy országúti környezetről, az A-szegmens igazán jó képviselőjenék kisméretűnek és mozgékonynak kell lennie, ezzel magabiztosságot adva a vezetőjének. Mindemellett érzelmeket kell kiváltania és közvetítenie, miközben a legfejlettebb technológiákat kell kompakt csomagban nyújtania, gazdaságos üzemeltetési költségek mellett. A vadonatúj Aygo X képes mindezt, és még ennél is többet felmutatni, hogy az európai vásárlók minden igényére választ tudjon adni, amit az A-szegmens képviselőitől elvárnak.

„Az A-szegmens nagyon fontos számunkra. Nem csupán azért, mert sok új vásárlót hozott a Toyota számára, hanem azért is, hogy beteljesíthessük a küldetésünket, és mindenki számára a megfelelő mobilitási megoldást tudjuk nyújtani.” – avat be Andrea Carlucci, a Toyota termékekért és marketingért felelős európai alelnöke.

 

Megfűszerezve

Már a franciaországi Nizzában található Toyota European Design and Development (ED2) központban tervezett Aygo X prologue koncepcióautóval is az volt a Toyota tervezőinek célja, hogy a kompakt autóra vágyó európai vásárlók számára egy merészséggel megfűszerezett modellt alkossanak meg. Amióta az Aygo 2005-ben bemutatkozott, nem csupán a Toyota legelérhetőbb modelljévé vált Európában, hanem fiatalos és vidám karakterével feldobta a vásárlókat. Ezek a tulajdonságok sok új, a stílusos megjelenést fontosnak tartó vásárlót szereztek a Toyota számára Európában. Az új Toyota vásárlók minden eddiginél jobban igénylik az érzelemdús, jellegzetes megjelenést, és az önkifejezés lehetőségét. Az A-szegmens vezető stílusikonjára építkezve az ED² kifejezetten ezen vásárlók számára tervezett egy koncepcióautót.

 

„Mindenki menő autóra vágyik. Amikor az Aygo X prologue modellre nézek, büszkén állíthatom, hogy az ED csapata pontosan egy ilyen autót alkotott meg. Alig várom, hogy lássam, ahogyan forradalmasítja kategóriáját.” – fogalmaz Ian Cartabiano, a Toyota European Design and Development központ tervezési igazgatója.

 

A lenyűgöző „szikrázó chilivörös” Aygo X prologue sikeres és pozitív fogadtatása után az Aygo X projekt átkerült a Belgiumban található Toyota Motor Europe Styling részlegéhez, ahol a tervezők szorosan együttműködtek a K+F csapattal és a terméktervezéssel, hogy koncepcióból sorozatgyártású modellé varázsolják az A-szegmens legújabb képviselőjét. Az Aygo X merész, kéttónusú megjelenése az új, megfűszerezett színkoncepcióval egyedi grafikai profilt biztosít az új modellnek, amely így a mozgás iránti vágyának kihangsúlyozásával azonnal magára tudja irányítani a figyelmet.

 

Az új, ékalakot kölcsönző tetővonal dinamikusabb összképet biztosít a sportosabb karakter érdekében. Elöl a csúcstechnológiás fényszórók a motorháztető elülső részének átölelésével érik el a szárnyszerű hatást. Az alsó részen található nagy hűtőrács a ködlámpákkal és a rendszámtáblával együtt alkot dupla-trapézformát, amely szerves része az Aygo identitásának, és egyben biztosítja a „mindenre készen állok” filozófia kifejeződését. Az új színkoncepció szó szerint meg van fűszerezve, hiszen különböző fűszerek ihlették az árnyalatok egyedi palettáját, melyek képesek megragadni az Aygo X különböző ízeit és személyiségeit.  A Kardamom stílusos és elegáns benyomást kelt, köszönhetően az alacsony telítettségű zöld szín kifinomult és visszafogott megjelenésének. A Chili tüzes, prémium hatást vált ki a vörös festékbe finoman belekevert metálkék részecskékkel, amely így melegségével és mélységével rögtön magára vonzza a járókelők figyelmét. A Gyömbér egy kifinomult, kortalan bézs árnyalatot takar, amely kalandozó kedvet és sokrétűséget sejtet. A Boróka a fiatalságot fejezi ki egy csipetnyi férfiassággal keverve, melyet a kifejezetten ehhez a modellhez készült kék árnyalat jeges frissessége és finom vöröses aláfestése biztosítja. Ezek a megfűszerezett színek mind éles kontrasztban állnak a kéttónusú fényezést biztosító fekete tetővel és hátsó résszel, amely kiemeli a tömegből, és rögtön felismerhetővé teszi az Aygo X modellt. A fűszereken alapuló témák nem csak a külsőre vannak hatással. Az utastér kiemelt részletei is rímelnek a megfűszerezett fényezésre, ezzel jellegzetes megjelenést biztosítva belül is – beleértve a műszerfalat és a középkonzolt. Az üléseket közelebbről megnézve láthatóvá válik az „X” szimbólum, amelyet diszkréten, közvetlenül a szövetbe varrtak bele. Az Aygo X típusnév az élesre húzott fényszórókban is visszaköszön, hogy még tovább erősítse az egységes identitást.

 

„Az Aygo X kéttónusú fényezése azonnal felkelti az emberek figyelmét. Egyértelmű, hogy nem csak egy egyszerű részletről van szó. Ez a formaterv szerves részét képezi.” – mutat rá Anastasiia Stoliarova, Aygo X terméktervező.

 

A még pikánsabb, limitált szériás Aygo X Kardamom a piaci bevezetés utáni első hat hónapban lesz elérhető, és Mandarina narancsszínű kiegészítő csíkokkal teszi még különlegesebbé az autót a karosszérián és az egyedi, 18” mattfekete keréktárcsákon. A Mandarina stílus az utastér díszbetétjein és az ülések szövetborításán is visszaköszön.

 

Kompakt és mozgékony

A bevált és sikeres GA-B platform alkalmazásával az Aygo X az A-szegmens új, egyedi képviselőjévé vált, köszönhetően crossover felépítésének. Az újdonság érdekében módosították az alváz hátsó részét, amely így kisebb lett, miközben rövidebb első és hátsó túlnyúlást alkalmaztak. Az Aygo X pontosan 3,7 méteres hosszával 235 milliméterrel nyúlik tovább, mint elődje, habár a tengelytáv csupán 9 centiméterrel nőtt. Az első túlnyúlás 72 milliméterrel rövidebb, mint a Yarisnál, ellenben a maximális kerékméret 18”-ra nőtt.  Az Aygo X tervezésekor a legszűkebb városi utcák lebegtek a mérnökök szemei előtt, így a fordulókör is kivételesen kicsi lett a maga 4,7 méteres sugarával, ami az egyik legszűkebb a kategóriában. A teljes karosszéria szélessége 125 milliméterrel nőtt az Aygo modellhez képest, így tehát 1740 milliméter. Ennek eredményeképp az első ülések 2 centivel távolabb kerültek egymástól, így 45 milliméterrel növelve a vállak számára rendelkezésre álló helyet. A kategórialeső csomagtér az intelligens helykihasználásnak és a 125 milliméterrel nagyobb mélységnek köszönhetően 231 literes lett, ami több mint 60 literes növekedést jelent az elődhöz képest. Ezenkívül a Pagoda tetőkialakításnak hála a kompakt külső méretek mellett kényelmes, tágas utasteret biztosít az újdonság a vezetőnek és az utasoknak egyaránt. A jármű magassága 1525 milliméter, ami 5 centiméteres növekedést jelent. A volánnál ülve rögtön érezhető, hogy a kormányzást az európai városi és elővárosi közlekedésre hangolták, míg az új S-CVT váltómű kategóriaelső reakciókat kínál indulásnál, intuitívan kezeli a fokozatokat és zökkenőmentes működést biztosít, miközben képes megtartani a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás erős egyensúlyát.

 

Magabiztos

Legyen szó városi közlekedésről, vagy autópályázásról, minden vezető magabiztosnak szerezné érezni magát. Az Aygo X pedig pontosan ilyen magabiztosságot sugárzó vezetési élményt nyújt – többféle megközelítésből is. Ahogyan az egy kompakt, emelt crossoverhez illik, a hasmagasság 11 milliméterrel nőtt az elődhöz képes, ezzel pedig az Aygo X máris nagyobb magabiztosságot és hangsúlyosabb jelenlétet biztosít az utakon. Az üléspozíció 55 milliméterrel lett magasabb, amivel az autó megkönnyíti a szemkontaktus felvételét a forgalom többi résztvevőjével – ez különösen a kerékpárosok és a gyalogosok szempontjából fontos. Továbbá az A-oszlop 10 százalékkal nagyobb, 24 fokos szögben emelkedik, ezzel javítva a kilátást. A nagyobb keréktárcsák és gumiabroncsok jól működnek együtt a már bevált TNGA felfüggesztéssel, amely így a megnövelt dőlésmerevséggel és alacsonyabb dőlésszögekkel kiemelkedő menetkomfortot és irányíthatóságot biztosít.

 

Érzelemdús

Az Aygo X egy olyan autó, amely képes kifejezni magát még állóhelyzetben is. A merész formaterv és a megfűszerezett színkoncepció mellett az Aygo X robosztus, megállíthatatlan hatást kelt, amihez a crossover modellekhez illő 40 százalékos kerék-karosszéria arány is hozzájárul. A hangszigetelő anyagok kiterjedt használata és optimalizálása csökkentette a belső zajszintet, hogy minél csendesebb legyen az utastér. Az artikulációs index így 6 százalékkal javult, amivel a szegmens legjobbjai közé lépett fel a modell. Az Aygo X karakterisztikájához illő hangprofil létrehozása érdekében a Toyota és a JBL közösen fejlesztett ki a modellhez egy hangrendszert. Ez négy hangszóróból áll, amelyekhez egy 300 Wattos erősítő és egy 200 milliméteres mélynyomó társul a csomagtartóban. Erőteljes basszus, dinamikus hangszóró reakciók és tiszta, széles hangszín jellemzi a rendszert. Az új Aygo X modellnek csak az égbolt szabhat határt, köszönhetően az új, kihúzható vászontetőnek, amely elsőként jelenik meg az A-szegmens crossover modelljeinek körében. Az új vászontetőt úgy tervezték, hogy csúcsra járassa a vezetési élményt, ezt pedig többek között a 40 milliméterrel nagyobb nyílással és a 20 százalékkal megnövelt látószöggel érték el. A prémium modellek esetében használt kiváló minőségű anyagok alkalmazásával a vászontető kiváló víz- és porvédő tulajdonságokkal rendelkezik. A teljes nyugalom érdekében új, erősebb és tartósabb szélterelőt is kapott az újdonság. Álló helyzetben a csendbe merülve, vagy éppen a hajat borzoló szellőben, garantáltan érzelmeket vált ki mindenkiből az Aygo X.

 

High-tech

Az Aygo X egy kompakt modell, amelybe a legújabb funkciókat sűrítették bele. A vásárlók folyamatosan kapcsolatban lehetnek majd az Aygo X típussal a Toyota Smart Connecten és a MyT okostelefonos alkalmazáson keresztül. A Toyota Smart Connect a méretes, 9” nagyfelbontású érintőképernyő, a hangulatvilágítás és a vezeték nélküli töltő köré épül, a MyT okostelefonos alkalmazással karöltve pedig zökkenőmentes felhasználói élményt kínálnak. A MyT applikációval a vásárlók az autó több fontos funkciójához is hozzáférhetnek, mint a vezetési adatok, az üzemanyagszint, az értesítések vagy éppen a jármű nyomon követése. A Toyota legújabb multimédiás rendszere a magasabb felszereltségi szinteken felhő alapú navigációt kínál, amivel élő forgalmi információkat biztosít a folyamatosan működő csatlakoztatott szolgáltatásokon keresztül. Idővel új funkciók is elérhetőek lesznek az over-the-air frissítésekkel, tehát az új szoftvereket és csatlakoztatott szolgáltatásokat automatikusan telepíti a rendszer. A Toyota Smart Connect vezetékes és vezeték nélküli okostelefonos csatlakozási lehetőségeket kínál az Android Auto és az Apple CarPlay képében. A fejlett, teljesen LED fényszórótechnológia szintén újdonságként mutatkozik be a Toyota legújabb A-szegmenshez csatlakozó modelljében. Ezzel a vásárlók még szélesebb köre számára lesz elérhető ez a technológia. A nappali menetfények és az irányjelzők két fénycsőből állnak, melyeket sejtelmesen fénylő keret vesz körül, ezzel rossz fényviszonyok között is kihangsúlyozva az ikonikus Aygo karaktert.

 

„Az Aygo X fényszóróival magabiztos és koncentrált megjelenést adtunk az autó elejének. Vagy a Toyota formanyelvével élve: „lelkes” lett.” – avat be Tadao Mori, formatervezési vezető.

 

Az Aygo X biztonsági szempontból hatalmasat lépett előre, hiszen az alapfelszereltség részeként mutatkozott be benne a Toyota Safety Sense rendszer, amely minden piacot beleértve egyedülálló a kompakt A-szegmensben szereplő modellek körében. A legújabb Toyota Safety Sense monokuláris kameraszenzort és milliméterhullámú radart alkalmaz, míg a járműérzékelővel ellátott ütközést megelőző rendszer (PCS) immár magasabb sebességtartományokban is működik. Az Aygo X modellben debütál a nappali és éjszakai gyalogosfelismerés, a nappali kerékpárosfelismerés, a kanyarban ütközést megelőző rendszer, az intelligens adaptív tempomat, a sávkövető asszisztens és a vészhelyzeti kormánysegéd is. Az Aygo X a teljesség érdekében a passzív biztonságra is odafigyel, például az ütközéscsillapító szerkezeti megerősítések képében.

 

Gazdaságos

Az Aygo X tervezésénél már a kezdetekkor arra törekedtek, hogy a lehető leggazdaságosabb tudjon lenni a modell. Például az Aygo X büszkélkedhet a legalacsonyabb nyers karosszériatömeggel az összes A- és B-szegmensben szereplő modell közül, ami alacsony fogyasztást szavatol. Az első lökhárítók és a kerékjárati ívek díszlécei szintén az üzemanyag-megtakarítást szolgálják azzal, hogy finoman elvezetik a légáramot a kerekektől, ezáltal csökkentve a turbulenciát az autó orra és oldala körül. A hátsó kerékjáratok díszlécei szintén elvezetik a légáramot az abroncsok elől, és az autó hátulján található konvergenciapontra irányítják. Az Aygo X hajtásáról a többszörösen díjnyertes egyliteres, háromhengeres 1KR-FE erőforrás gondoskodik, amely megfelel az európai előírásoknak, miközben nagyfokú megbízhatóságot és kiváló teljesítményt biztosít – mindezt csupán 4.7l/100 kilométeres fogyasztás és 107 g/kilométeres CO2 kibocsátás mellett. Az Európában, európai vásárlók igényeit szem előtt tartva tervezett és gyártott Aygo X 2022-ben villantja majd meg stílusát az európai városokban, így hazánkban is.

 

Felső