Miközben az akkumulátoros elektromos modellek az egész világon a figyelem középpontjába kerültek a karbonsemlegességre való törekvés jegyében, és az elektromos forradalmat negyed évszázada útjára indító Toyota nem kevesebb mint 30 új akkumulátoros elektromos modellt mutat be 2030-ig, a japán autógyártó tavaly novemberben leleplezte ikonikus modellje, a Prius legújabb generációját, amely idén meg is érkezik a márkakereskedésekbe – Európában kizárólag a világ leghatékonyabb plug-in hibrid elektromos meghajtásával, míg a tengerentúlon a modell elérhető lesz a világ legfejlettebb öntöltő hibrid elektromos meghajtásával is. Simon Humphries, a Toyota formatervezési igazgatója az alábbiakban magyarázza el, miért épp olyan fontos a vadonatúj Prius fejlett öntöltő hibrid elektromos meghajtása és plug-in hibrid elektromos meghajtása, mint negyed évszázaddal ezelőtt.
Amióta az akkumulátoros elektromos modellektől hangos a sajtó, nem telik el nap anélkül, hogy ne tenné fel valaki a következő kérdést: Meddig fogtok még hibrideket gyártani…? Ezért szeretnék betekintést nyújtani a következő generációs Prius mögött meghúzódó szenvedélybe… beleértve Akio Toyoda elnök és a fejlesztőcsapat közötti érdekes küzdelmet arról, hogy milyen irányt kell vennünk. A Prius 1997-ben debütált, és neve a Pioneer latin szóból származik. Az első generációs Prius piacra dobása óta a Toyota közel 22 millió hibridet adott el világszerte, ami körülbelül 175 millió tonnával csökkentette a globális széndioxid-kibocsátást az elmúlt negyed évszázadban. Japán 23 százalékkal csökkentette széndioxid-kibocsátását a 20 évvel ezelőtti adatokhoz képest, ami nemzetközi mércével mérve is kiemelkedő. Észak-Amerikában egyedül a Toyota több mint 5,5 millió hibrid járművet adott el, és mintegy 87millió tonnával csökkentette a károsanyag-kibocsátást. A Prius legnagyobb eredménye azonban nem csak ezekben a számokban rejlik. Sokkal inkább abban, hogy életképes alternatívát nyújtott a tisztán benzines és dízel hajtásláncok mellett. Azóta a hibrid technológiát nemcsak a Toyota, hanem az egész autóipar átvette és fejleszti. A Prius egy másik gondolkodásmód előtt nyitott ajtót.
Miért van ma is szükségünk hibridekre?
Most pedig, 2022-ben megváltozott minden: nem telik el nap anélkül, hogy ne beszélnénk a karbonsemlegesség felé vezető útról. Ugyanakkor az öntöltő hibrid elektromos és a plug-in hibrid elektromos meghajtás mellett az akkumulátoros elektromos technológiában is jelentős áttöréseket értünk el az iparágban, amelynek köszönhetően a jövő sztenderdet jelentő megoldásaként tekintenek erre a hajtásláncra. Akio Toyota, a Toyota világszintű elnöke 2021 évén kijelentette: mindenki számára lesz egy akkumulátoros elektromos modellünk. A Toyota pedig ennek megfelelően a termékpaletta kritikus fontosságú részeként kezeli az akkumulátoros elektromos modelleket: elkezdtük bemutatni az izgalmas akkumulátoros elektromos járművek teljes választékát, amelyek megfelelnek globális ügyfeleink sokrétű igényeinek, de emellett folytattuk öntöltő hibrid elektromos plug-in hibrid elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiánk fejlesztését is. Ennek oka, hogy az akkumulátoros elektromos technológia ugyan megkerülhetetlen és kiemelt fontosságú, ma még nem minden esetben jelentik a legjobb és leginkább környezettudatos választást mindenki számára. Egy szerteágazó, eltérő infrastrukturális és jövedelmi viszonyokkal rendelkező világban ugyanis sokféle lehetőségre van szükségünk.
A Prius létezésének oka
Bár első pillantásra is egyértelmű, hogy még a fejlett országokban sem egységes az elektromos infrastruktúra, az akkumulátoros elektromos autókra vonatkozó támogatások és a jövedelmi viszonyok, a fejlődő országokban pedig még nagyobb különbségek tapasztalhatóak, ma is nap mint nap szembesülünk a kérdéssel: Meddig fogtok még hibrideket gyártani…? Világszintű elnökünk, Akio Toyota egyértelműen kijelentette: A Prius egy olyan modell, amelyet meg kell tartani. Miért? Egyszerűen azért, mert a Prius (az európai kínálatunkban szereplő több, mint 20, és világszintű kínálatunkban szereplő több, mint 40 öntöltő hibrid elektromos modellhez hasonlóan) egy mindenki számára elérhető alacsony károsanyag-kibocsátású autó. A karbonsemlegesség, mint végső cél eléréséhez az kell, hogy a világon mindenki részt vállaljon ebből a kihívásból. Sokak számára elérhető ökológiai megoldásokra van szükségünk.
Mindezt ma kell elkezdeni, nem holnap.
A Toyota úgy véli, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású autók csak akkor járulhatnak hozzá a környezetvédelemhez, ha népszerűsítik őket. És ebből a szempontból a Prius, és a Toyota kínálatában szereplő öntöltő hibrid elektromos autók a többség autói. Olyan autók, amelyet mindenki vezethet, nem csak néhány kiváltságos ember. Ez a legnagyobb ereje, a létezésének oka, és ez az oka annak, hogy a Prius típust, és az öntöltő hibrid elektromos technológiát nem szabad veszni hagyni. Bár a fejlesztési szakaszban mindenki egyetértett ezekkel a célokkal, heves viták folytak ezen célok elérésének módszereiről.
Akio Toyota ezt várta az új generációs Priustól
Vajon a következő Priusnak arra kellene összpontosítania, hogy árucikké, vagy inkább valami szeretnivaló tárggyá váljon? Akio Toyota azt javasolta, hogy a következő Priust úgy kell továbbfejleszteni, hogy valódi árucikké váljon. Miért nem csinálunk taxit a következő Priusból? A kemény igénybevételnek és nagy futásteljesítménynek kitett Priusok számának növelésével a környezetvédelemhez való hozzájárulás is pozitív irányba mozdul el. Azt is javasolta, hogy a Priust átcímkézve más gyártókon keresztül is értékesítsék, a többiek által átvéve a Prius sok éven át fejlesztett környezetvédő technológiáját, hogy az ne korlátozódjon a Toyota csoportra. Ez hozzájárulna a karbonsemleges társadalom kialakításához azáltal, hogy a Prius környezetvédő technológiája több gyártóhoz is eljutna. Ugyanakkor mi úgy gondoltuk, hogy van más út is. Olyan autót szerettünk volna megalkotni, amelyet az emberek nem csak a racionális előnyei, hanem az érzelmekre ható élmények miatt is választanak.
„Érdekes” választás
Kétségtelen, hogy a racionalitás, az üzemanyag-hatékonyság és más számadatok felé támasztott követelmények számos korlátot szabnak, és nem könnyítik meg az autó formai kialakítását. Azonban tényleg úgy gondoltuk, hogy a Prius következő fejlődési fokának annak kellene lennie, hogy kompromisszumok nélküli autóvá váljon, és növelje vonzerejét az ügyfelek számára. Egy autó, amelyet nem csak a számok miatt szeretnek. Őszintén szólva nem hiszem, hogy Akio hitt benne, hogy képesek leszünk ezt elérni, tekintettel a múltban tapasztalt nehézségekre. Ugyanakkor nem ellenkezett velünk. Éppen ellenkezőleg, esélyt adott nekünk a harcra, mondván, hogy „érdekes” döntést hoztunk azzal, hogy csapatunk az érzelmeket választotta az árucikként kezelés helyett. Amikor meglátta a végleges tervet, azt mondta: Ez klassz! Végül együtt választottuk az érzelmeket.
5 dolog, amiért szeretni lehet a Priust
Reméljük, sok okot adtunk arra, hogy szeressék ezt az autót, de íme az én 5 kedvencem! Az első, hogy gyönyörű, vagy legalábbis szeretném azt hinni! Szóval, ezúttal mi változott? Azt hiszem, kölcsönös egyetértés volt, hogy jó formatervet nem alkothatnak kizárólag tervezők. A mérnökcsapat erőfeszítései a hasmagasság csökkentésére, a tengelytáv meghosszabbítására és a gumiabroncs méretének 19 hüvelykre növelésére nem éppen logikusak. Ám ennek köszönhetően a Prius ikonikus sziluettjét újszintre emelhettük. Nem csak áramvonalas, hanem erős és stabil is. Nemcsak áramvonalas és letisztult, hanem tele van érdekes felületekkel – saját személyisége van! De nem csak a formaterv vált ki érzelmeket. A második kedvencem, hogy ez egy akkumulátoros elektromos jármű benzinmotorral. A Dual Power a Synergy PHEV rendszerrel páratlan teljesítményt nyújt az elektromotor és a benzinmotor kettős szinergiájának köszönhetően. 0-ról 100 km/órára 6 másodperc alatt tud felgyorsulni. Hatótávolsága elektromos módban több mint 50 százalékkal nőtt a jelenlegi generációhoz képest. Számtalan napi szinten előforduló helyzetben teljesen úgy működik az autó, mint egy tisztán elektromos modell – természetesen szándékosan. A harmadik nem más, mint lenyűgöző dinamizmus. A TNGA platform kiforrott, a menetdinamika nem okoz csalódást. Sikerült alacsonyabb súlypontot elérnünk a nagyobb átmérőjű gumiabroncsok ellenére is. A karosszéria merevségének növelésével határozottabb és stabilabb reakciókat kapott az autó, így mind egyenesben, mind pedig kanyarban képes kiválóan, a vezető szándékainak megfelelően viselkedni.
A legújabb hajtáslánccal kombinálva az eredmény még magával ragadóbb vezetési élmény. A negyedik nem más, mint a digitalizáció és a minőség javulása. Manapság a kiváló, integrált digitális élményt nem szabad figyelmen kívül hagyni. Nemcsak simán beépítették a 12,3” középső képernyőt, hanem az elrendezés is olyan lett, hogy a digitális környezet inkább javítja, semmint rontja a vezetési élményt. A kiváló anyagminőség és az innovatív megvilágítás kombinációjával a belső felhasználói élmény is lenyűgöző lett. Az ötödik pedig: igen, a Prius még mindig a világ leghatékonyabb hibrid járműve a maga kategóriájában. Biztosak lehetnek benne, hogy az izgalmas képességek nem a karbonsemlegességhez való aktív hozzájárulás rovására mentek. A zéró kibocsátás felé vezető út minden bizonnyal meredek. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy a Föld érdekében tesszük mindezt. A Beyond Zero filozófiát követve egy szebb és boldogabb jövő vár mindannyiunkra. Viszont el kell indulnunk ezen az úton, és nem csak az számít, hogy már ma megtegyük ezt, hanem hogy a lehető legtöbben aktívan kövessék ezt a példát. Legyen szó öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos vagy épp hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtásláncról, esetleg valamilyen a hidrogén belsőégésűhöz hasonló kísérleti, netalán valamilyen még fel nem fedezett technológiáról, mindent megteszünk annak érdekében, hogy jobb megoldásokat kínáljunk az emberek többsége számára szerte a világon.
Van, amire csak az ügyfelek tudnak majd választ adni
Az árucikk hozzáállás vagy az érzelmek győznek? Erre a kérdésre csak a vásárlók tudnak válaszolni. Mit gondolnak, hogy fog alakulni ez a küzdelem? Személy szerint nagyon várom, hogy az emberek szerte a világon élvezzék és egyre jobban megszeressék az új Priust.