A Lexus környezetbarát luxusautómárkát valamint az Európában nem forgalmazott teherautó és buszmárka Hino-t és a budget autómárka Daihatsu-t is jegyző Toyota 2021-ben 10,1%-os növekedést elérve 10.495.000 új autót értékesített világszerte, és ezzel megőrizte 2020-ban visszaszerzett világelsőségét. A Toyota csoport előnye legközelebbi versenytársával szemben nem kevesebb, mint 1,6 millió új autó volt, globális értékesítéseiből pedig mintegy 2.622.000, azaz 25%-ot tettek ki a részben vagy teljesen elektromos Toyoták és Lexusok, nem számolva a Daihatsu és Hino alternatív meghajtású értékesítéseit.
A világelsőségét 2020-ban visszaszerző Toyota 2021-ben környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autói és a világ legszélesebb részben vagy teljesen elektromos kínálata sikerének köszönhetően gyakorlatilag letarolta a globális autópiacot. A zöld autózás szinonimájának tekintett japán autógyártó 18%-al több új autót értékesített, mint legközelebbi versenytársa, miközben eladásainak 25%-át tették ki a részben vagy teljesen elektromos Toyoták és Lexusok. A Toyota és Lexus márkák részben vagy teljesen elektromos értékesítéseinek fő csapását továbbra is az öntöltő hibrid elektromos modellek jelentették, ezekből 2.482.000 darab talált tavaly gazdára. Ezt követték a plug-in hibrid elektromos modellek 112.000 darabbal, az akkumulátoros elektromos modellek 14.500 darabbal, a lágy hibrid elektromos autók 7500 darabbal és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók 6000 darabbal.
A Toyota Csoport világszintű eladásaiból 8.913.000 darabot tettek ki a Toyota modellek, ezzel a Toyota márka továbbra is messze a világ legnépszerűbb autómárkája maradt. 2021-ben ezen felül 702.000 új Lexus, 725.000 új Daiahtsu és 155.000 új Hino is gépjármű is gazdára talált.
„A környezetbarát autózást mintegy negyed évszázada zászlójára tűző és a részben vagy teljesen elektromos meghajtások fejlesztésében, és az ezekkel működő autók kínálatában és értékesítésében megkérdőjelezhetetlenül vezető szerepet betöltő Toyota 2021-ben az iparágat egyszerre sújtó koronavírus és a félvezető illetve chip hiány ellenére 10,1%-al növelni tudta globális értékesítéseit. A legnagyobb növekedést az elektromosításban élenjáró Toyota és Lexus márkák érték el (együtt 10,5%-ot), ám a Daihatsu (4,1%-os növekedés) és a Hino (9,1%-os bővülés) is komoly előrelépést könyvelhetett el. Tette a Toyota Csoport mindezt úgy, hogy nem számolva a részben vagy teljesen elektromos Daihatsu és Hino értékesítéseket mintegy 2.622.000 elektrifikált Toyota és Lexus talált gazdára.” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációs vezetője.
Európa a zöldülés élmotorja
„A mintegy 9.615.000 darabot kitevő együttes globális Toyota és Lexus értékesítésnek így 27,3%-át tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók, ebből 25,8%-ot az öntöltő hibrid elektromos, 1,2%-ot a plug-in hibrid elektromos, 0,16%-ot az akkumulátoros elektromos, 0,08%-ot a lágy hibrid elektromos, 0,06%-ot pedig a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók. Ha ugyanakkor megnézzük, hogy Európában tavaly a Toyota eladások 69%-át és a Lexus értékesítések 96%-át képviselték az öntöltő hibrid elektromos modellek, jól láthatjuk, hogy kontinensünk kétségkívül az autóipari zöldülés motorja. Az arányok ráadásul Magyarországon is hasonlóak: 2021-ben a magyarországi Toyota eladások 55%-át (személyautók esetében 73%-át), a Lexus eladásoknak pedig 99%-át jelentették a hibridek. A Toyota és a Lexus elkövetkező években várható részben vagy teljesen elektromos modellinváziója révén pedig még magasabbra kúszik majd márkáink eladásainkban a zöld autók aránya.” – mutat rá Varga Zsombor
Brutális zöldülés
Az autóipari zöldülés ütemét az elmúlt két és fél évtizedben is diktáló Toyota és Lexus ugyanis elképesztő tempójú elektrifikációs programot hirdetett meg. 2025-re a Toyota globális kínálatában a jelenlegi 40-ről 70-re nő a részben vagy teljesen elektromos modellek, míg az autógyártó európai kínálatában eléri a 10 darabot a zéró emissziós modellek száma, ezzel egyetlen olyan Toyota és Lexus modell sem lesz, amely ne lenne elérhető valamely részben vagy teljesen elektromos hajtással. Ennek eredményeképp 2025-re a vállalat világszintű értékesítéseiben 70%-ot tesz majd ki az öntöltő hibrid elektromos, 10%-ot a plug-in hibrid elektromos és 10%-ot a zéró emissziós (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) autók aránya. 2030-ig ezen felül a Toyota és a Lexus globálisan 30 vadonatúj akkumulátoros elektromos modellt mutat be miközben újabb hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellek is érkeznek a kínálatában, ennek köszönhetően pedig a zéró emissziós autók értékesítési aránya Nyugat-Európában várhatóan legalább 50 százalékos lesz az autógyártó eladásaiban, és meglesz a kellő kapacitás, valamint képesség arra, hogy a vásárlók keresletének függvényében ez az arány akár még magasabb is legyen. A vállalat így 2030-ra világszinten évi 3,5 millió akkumulátoros elektromos autó (köztük 1 millió Lexus) értékesítését várja, miközben a Lexus európai, amerikai és kínai eladásai 100%-ban akkumulátoros elektromos modellekből állnak majd. 2035-re pedig a Toyota és a Lexus nem csupán európai értékesítési hanem gyártási tevékenysége kapcsán is zéró emisszióval számol.