A vezetéstámogató technológiák és aktív biztonsági rendszerek, valamit a mesterséges intelligencia, a robotika és az ezeken alapuló önvezető autózás egyik vezető fejlesztőjeként ismert Toyota igyekszik rámutatni annak veszélyeire, ha elkalandozik a figyelmünk vezetés közben. A most az utakon futó autókban megtalálható vezetéstámogató technológiák és aktív biztonsági rendszerek ugyanis segíthetnek a baj megelőzésében, illetve bekövetkezte esetén csökkenthetik annak mértékét, ám nem pótolhatják a legfontosabb tényezőt: az emberi figyelmet.
Hívnak telefonon. Szeretnék zenét váltani. Miről is szól az a hirdetőbála az út szélén? Csak gyorsan válaszolok erre az üzenetre. Rengeteg módon tudnak megzavarni minket vezetés közben. Ilyenkor átlagosan 4,6 másodpercre vesszük le a tekintetünket az útról, ami 90 km/órás sebességnél annyit jelent, hogy egy focipálya hosszával megegyező távolságot teszünk meg, gyakorlatilag csukott szemmel. Olykor az is előfordul, hogy előre nézünk, de a figyelmünket mégis más gondolatok kötik le. Egy olyan eszköz használata, amelyhez nincs szükség a kezeinkre, jóval kevésbé vonja el a figyelmünket, de még így is megzavarja a koncentrációnkat. Az evés, az ivás, a navigációs rendszer beállításainak módosítása mind igen gyakori tényezők, amelyek elvonják a figyelmünket.
Több tanulmány is megállapította már, hogy azok a vezetők, akiket éppen megzavart valami, négyszer nagyobb valószínűséggel lesznek egy esetleges baleset résztvevői, mint azok, akik a vezetésre összpontosítanak. Akik pedig üzeneteket írnak vezetés közben, tízszer nagyobb eséllyel szenvednek közúti balesetet, mint azok, akik folyamatosan az útra fókuszálnak.
„A biztonsági asszisztensek segítséget tudnak nyújtani, de ugyanilyen fontos az is, hogy az autó egyik funkciójának használata se zavarja meg a vezető figyelmét. Az autótervezés folyamatának egyik fontos részeként mindig nagyon nagy figyelmet szentelünk annak, hogy elkerüljük a zavaró elemek használatát. Ha egy funkció használata túlságosan elvonja a vezető figyelmét az útról, akkor annak kezelését nem az érintőképernyőn keresztül kell elérhetővé tenni.” – avat be Tjark Kreuzinger, a Toyota európai biztonsági kutatásokért és technikai kérdésekért felelős vezetője.
„Ezért választjuk a biztonság szempontjából kritikus beállítások kezeléséhez a fizikai gombokat az érintőképernyő helyett. Amikor egy érintőpanelt használ, akkor oda kell pillantania, hogy lássa milyen funkciót szeretne kezelni, míg egy gombot anélkül is meg tud nyomni, hogy oda kellene néznie. Azt sem engedjük, hogy a hosszú szövegek úgy jelenjenek meg a képernyőn, hogy nem egyben láthatók, hanem ki kell várni, amíg tovább gördülnek. A célunk a balesetmentes és biztonságos helyváltoztatás. Éppen ezért a Toyota olyan kezdeményezésekben vállal szerepet, amelyeknek eltökélt célja a vezető koncentrációjának megzavarását minimálisra csökkentő funkciók kifejlesztése. Számos kutatási projektben veszünk részt például annak érdekében, hogy jobban megértsük a vezető megzavarásának megjelenési formáit. Annak érdekében, hogy olyan funkciókat fejlesszünk, melyek segítik a vezetőket az ilyen helyzetekben, fel kell ismernünk azt, hogy pontosan mi és hogyan zavarja meg őket, ez pedig nem kis kihívás. Olyan külső szervezeteket is támogatunk, amelyek az új autók vezetőket megzavaró funkcióinak vizsgálatára és értékelésére dolgoznak ki folyamatokat.” – teszi hozzá Kreuzinger.
Az ADAS (Advanced Driver Assist Systems – fejlett vezetőtámogató rendszerek) technológiák képesek biztonságosabbá tenni a vezetést azáltal, hogy beavatkoznak, amikor a vezető hibázik. Az automatikus vészfékrendszer (AEB) megállítja az autót, ha a vezető nem észleli az ütközés kockázatát, míg a sávtartó rendszer (LKA) segít az autót a sávban tartani.
„Azon dolgozunk, hogy a legtöbbet hozzuk ki a különböző technológiákból a balesetek elkerülése vagy azok következményeinek csökkentése érdekében. Ugyanakkor az autó még mindig nem tudja teljesen átvenni az irányítást a vezetőtől.” – mutat rá Kreuzinger.
A megoldás nagyon egyszerű: a szemeket az úton, a kezeket pedig a kormányon kell tartani, és jobban meg kell szervezni a tennivalóinkat – még azelőtt kell enni, vagy elintézni a telefonhívásokat, mielőtt autóba ülnénk, vagy ha mégis halaszthatatlan teendő adódik, akkor félre kell állni.