KEMÉNY KÜZDELEM UTÁN LECSÚSZOTT A SVÉD DOBOGÓRÓL, DE ÍGY IS ÉLEN A RALLY VILÁGBAJNOKSÁGBAN A TOYOTA GAZOO RACING

KEMÉNY KÜZDELEM UTÁN LECSÚSZOTT A SVÉD DOBOGÓRÓL, DE ÍGY IS ÉLEN A RALLY VILÁGBAJNOKSÁGBAN A TOYOTA GAZOO RACING

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team az FIA Rally Világbajnokság idei szezonjának második fordulója, a múlt hétvégi Svéd Rally után továbbra is vezeti a gyártók rangsorát, noha a havas és jeges szakaszokon vívott kemény küzdelemben egy hajszállal lemaradtak a dobogóról: a versenysorozatba történt 2017-es visszatérése óta 3 konstruktőri és 4 egyéni világbajnoki címet szerző Toyota pilótái végül a negyedik és ötödik helyeket szerezték meg a havas küzdelemben.

 

Kalle Rovanperä az utolsó szakaszig tartó szoros versenyben végül negyedik helyen végzett, mindössze 5,1 másodperccel elmaradva a harmadiktól. A melegebb időjárási körülmények azt eredményezték, hogy a Svéd Rally tavalyi győztesét ezúttal nagyobb hátrány érte azzal, hogy pénteken elsőként kellett rajtolnia. Ugyanakkor kiválóan harcolva sikerült magát visszaküzdenie, és az utolsó napot a dobogós pozíciótól mindössze 3,8 másodperces lemaradással kezdte meg. Ez a különbség 1,1 másodpercre csökkent a vasárnapi nyitószakaszon aratott győzelemnek köszönhetően, de a rivális, Thierry Neuville (Hyundai) a következő etapon vissza tudott vágni, és sikerült megtartania a helyét. A rally végét jelentő Power Stage szakaszon elért harmadik leggyorsabb időnek, és az ezzel járó 3 bajnoki pontnak köszönhetően Rovanperä továbbra is a második az egyéni versenyben, mindössze három ponttal lemaradva az éllovas Ott Tänak (M-Sport Ford) mögött. Elfyn Evans egy hellyel Rovanperä mögött, az ötödik helyen végzett, miután a forduló alatt végig azon dolgozott, hogy a trükkös körülmények között növelni tudja az összhangot autójával. Ezt a törekvést pedig a Power Stage szakaszon elért második legjobb idő koronázta meg, amely mindössze 0,6 másodperccel maradt el a győztes eredményétől, és csak 0,015 másodperccel volt gyorsabb Rovanperä idejénél. Evans így a negyedik helyen áll a bajnokságban. A Power Stage szakaszon szerzett extra pontoknak köszönhetően a TGR-WRT továbbra is vezet 14 ponttal gyártók versenyében. Takamoto Katsuta a Svéd Rallyn debütálhatott először a gyári csapat három autójának egyikében, a japán pilóta pedig lenyűgöző teljesítményt nyújtott péntek délelőtt – az élmezőnyben harcolt és szakaszt is tudott nyerni. Délután viszont fennakadt egy útszéli hókupacban, ami miatt felborult az autója. Katsuta ennek ellenére szombaton újra el tudott indulni, és értékes új tapasztalatokat szerzett havas úton. Miután a pontszerzésért már nem volt versenyben, egy felmerülő probléma miatt a vasáranpi utolsó szakaszon már nem erőltették a szereplést. A TGR-WRT életében egy mérföldkőnek lehettünk szemtanúi a hétvégi versenyen, ugyanis Lorenzo Bertelli lett az első ügyfélpilóta, aki a GR YARIS Rally1 HYBRID volánja mögött versenyezhetett. Az alkalmi WRC-szereplései során mindig népszerű és lelkes olasz az egyik kedvenc fordulójában ülhetett be a Toyota versenyautójában, és élvezte a vezetést. Minden szakaszt teljesített, és a 14. helyen ért célba.

 

Akio Toyoda (TGR-WRT elnök)

„Amikor a Toyota 2017-ben visszatért a WRC-be, Jari-Matti a Svéd Rallyn szerezte meg az első győzelmet a TGR számára. Azóta a TGR 2019-ben Ott, 2020-ban Elfyn, 2022-ben pedig Kalle vezetésével tudott nyerni Svédországban. A havas szakaszok egyfajta hazai pályát jelentenek a finnországi székhelyű TGR-WRT-nek, és ezen a hétvégén minden páros a maximumot nyújtotta, hogy a legjobb eredményt érjük el ezen a számunkra kedves útfelületen. Sajnos ezúttal nem sikerült a remélt eredményeket elérnünk, de a kihívások biztosan erősebbé tették az autónkat és a csapatot is.

Azt hallottam, hogy a balesete után Takamoto autójának sérülése az eddigi legsúlyosabb volt a jelenlegi modellünk életében, de szerelőink képesek voltak a szűkös időkorlát ellenére is kijavítani, hogy Takamoto és Aaron másnap újra tudjanak indulni. Maga a baleset sajnálatos volt, de úgy gondolom, hogy a csapat ezután még erősebb lett. Nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki az autóján dolgozott. Úgy tűnik, Elfyn úgy érzi, hiányzik neki az utolsó összetevő. Úgy érzem, mintha Jari-Mattit látnám 2019-ben. A csapatban mindenki együtt fog dolgozni, hogy megtalálja a kirakós utolsó darabját, amit keresett. Egyre jobb autót biztosítunk majd Elfyn számára. Biztos vagyok benne, hogy Kalle címvédőként nem érez nyomást, és remélem, hogy ismét élvezni fogja a vezetést a következő, mexikói fordulóban. A Mexikói Rallyn egy hónap múlva forróság várja a csapatokat, így teljesen más lesz, mint a legutóbbi forduló. Bízom a csapatban, hogy továbbra is keményen dolgoznak azon, hogy autóinkat még jobbá, megbízhatóbbá és még élvezetesebbé tegyék a pilótáink számára. U.i. Ott részére Gratulálok az első győzelmedhez az új csapatban!”

 

Jari-Matti Latvala (csapatvezető)

„Ez kétségtelenül egy olyan rally volt, amitől többet reméltünk, tekintettel a múltban itt elért eredményeinkre. Kicsit szenvedtünk az első napon, amikor a körülmények nem voltak ideálisak a rajtpozícióinkhoz, és a hátrébb indulók támadni tudtak és előnyt szerezhettek. Megpróbáltunk visszavágni, és a tempónkat tekintve azt hiszem, láttunk pozitív jeleket, de a dolgok végül nem jöttek össze nekünk. Nagyszerű küzdelmet láttunk itt az összes csapatot beleértve, és egyértelmű, hogy a verseny idén nagyon szoros lesz – ahogy azt vártuk is. A Power Stage szakaszon elért eredményeknek hála sikerült néhány fontos pontot szereznünk, így megőriztük a vezetést a gyártók rangsorában, Kalle pedig közel marad a pilóták élmezőnyéhez, ráadásul nem neki kell elsőként rajtolnia Mexikóban.”

 

Kalle Rovanperä (69-es rajtszámú autó pilótája)

„Elég nehéz hétvége volt, de a végén viszonylag boldogok lehetünk. Pénteken több mint 30 másodpercet veszítettünk egyetlen trükkös etapon azzal, hogy elsőként kellett rajtolnunk. Ehhez képest 25 másodperccel maradtunk le az elsőtől, így az adott körülményekhez képest egész jól teljesítettünk. Ma délelőtt az első szakaszon egyből jó időt tudtunk elérni, és harcolhattunk Thierryvel, de a második etapon egyszerűen hiányzott a tempónk az autóval a durva körülmények között. Keményen hajráztunk egész hétvégén, de a második körös szakaszoknál nem jöttek a várt idők. Legalább így nem nekünk kell eslőként rajtolnunk Mexikóban, friss fejjel mehetünk oda, és remélhetőleg jó versenyünk lesz.”

 

Elfyn Evans (33-as rajtszámú autó pilótája)

„Ez egy kemény hétvége volt, és nem olyan, amilyet reméltünk és amiért dolgoztunk. Én személy szerint azért küzdöttem, hogy igazán magabiztosan érezzem magam az autóban, és ennek hátterében vétettünk is néhány hibát. Ebben az értelemben örülök, hogy legalább néhány pontot szerezhettünk, de úgy érkeztünk erre a versenyre, hogy ennél jobb teljesítményt és eredményeket céloztunk meg. Van néhány terület, amelyet az esemény után áttekintünk, és dolgozunk rajtuk a jövőben, de Svédországban mindig egy nagyon különleges versenyen vehetünk részt. Most a figyelmünket a murvás talajra kell összpontosítanunk, és már nagyon várom Mexikót.”

 

Takamoto Katsuta (18-as rajtszámú autó pilótája)

„Nagyon jól éreztem magam az autóban ezen a hétvégén. Köszönet a csapatnak, akik a pénteki balesetem után megjavították az autót, így sok tapasztalatot szerezhettem a szombati és vasárnapi szakaszokon, ami a jövőben is segítségemre lesz. Sajnos ma nem tudtuk befejezni a rallyt: kezdtem érezni az erő hiányát, a mérnökök ellenőrizték az adatokat, és látták, hogy valami probléma van, így nem tudtuk folytatni. Sajnálom a csapatot, hogy itt nem tudtunk jó eredményt elérni, de igyekszem jól teljesíteni a következő rallyn.”

 

A Svéd Rally végeredménye

  1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 2 ó 25 p 54,5 mp
  2. Craig Breen/James Fulton (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +18,7 mp
  3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +20,0 mp
  4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +25,1 mp
  5. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 p 24,0 mp
  6. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5 p 59,0 mp
  7. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7 p 42,4 mp
  8. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +7 p 48,1 mp
  9. Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen (Volkswagen Polo GTI R5) +8 p 30,4 mp
  10. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9 p 03,2 mp

Nem fejezték be a versenyt: Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

 

Mi következik?

A WRC mezőnye március 16-19. között 2020 után először tér vissza a Mexikó Rallyra. A szezon első murvás eseményén 30°C körüli hőmérséklet várható, és a nagy tengerszint feletti magasság is fontos tényező, hiszen az útvonal legmagasabb pontja 2747 méteres tengerszint feletti magasságon tetőzik.

Felső