A Toyota e-Palette alapú járművei hamarosan megjelennek a MaaS (Mobility as a Service – azaz mobilitási szolgáltatások) alkalmazásokban: az új autonóm járművek első felhasználási helye a Toyota tökéletes konnektivitású jövő-városa, Woven City lesz, de a rendszer kereskedelmi forgalmazása és közüzemi, nyilvános alkalmazása is megkezdődik már a 2020-as évek elején. A szolgáltatás biztonságának, kényelmének és megbízhatóságának alapja a rendszer Toyota Gyártási Rendszer (TPS) alapú szervezése és működtetése.
A Toyota bemutatta az akkumulátoros, tisztán elektromos hajtású e-Pallette-re épülő önvezető járművek irányítási és szolgáltatásszervezési rendszerét. Az e-Palette alapú elektromos autók az Autono-MaaS* alkalmazás elemeiként kínálnak majd autonóm szolgáltatásokat. Több partnerrel együttműködésben, az új járművek a tervek szerint a Toyota tökéletes, és teljes konnektivitású minta-városában, a Japánban, a Fuji hegy lábánál elhelyezkedő Woven Cityben működnek majd először, de más, már kereskedelmi alapú alkalmazásuk is a tervek között szerepel a 2020-as évek elejétől.
Amikor a Toyota elnöke, Akio Toyoda 2018 januárjában, a CES-en (Consumer Electrinics Show, Las Vegas) bejelentette, hogy célja a márka komplex mobilitási szolgáltatóvá fejlesztése, egyben az e-Palette-et is bemutatta, mint a Toyota autókon túlmutató mobilitási szolgáltatásainak majdani alapját. Az önvezető funkciókkal is felvértezett e-Palette a tavalyi Tokiói Autószalonon mutatkozott be először, nyilvános üzemben pedig a jövő évi Tokiói Olimpián szerepel elsőként: az olimpiai és paraolimpiai faluban működő, körforgalmú buszjárat járműveinek alapját adja majd.
A koronavírus-járvány alaposan felforgatta mindannyiunk életét, és egyben előhozta a megfelelő távolságtartás iránti igényt a tömegközlekedésben, miközben komolyan megnövelte az árucikkeket kiszállító vállalkozások terhelését is. Az öregedő, zsugorodó fejlett társadalmak önmagukban is komoly mobilitási kérdéseket vetnek fel, így a jövőben minden bizonnyal egyre nagyobb szükségünk lesz olyan megoldásokra és szolgáltatásokra, amilyeneket az e-Palette, és az egyéb Autono-MaaS megoldások képesek számunkra nyújtani.
A fenti kihívásokra adandó válaszként a Toyota célja a „just-in-time” rendszerű mobilitási szolgáltatások bevezetése, azaz hogy a felhasználók (és az áruk is) akkor és úgy jussanak el úti céljukhoz, ahogyan és amikor az a legmegfelelőbb. Ahhoz, hogy az ilyen rendszerek a kellő rugalmassággal és az elvárható, tökéletes pontossággal működjenek, elengedhetetlen a megfelelő szervezési, szabályozási és irányítási rendszer. A vállalat ezért a Toyota Gyártási Rendszer (TPS) alapjaira épülő rendszert dolgozott ki, kifejezetten az e-Palette alapú járművek forgalmának irányítására és működésük szervezésére. Ez a Toyota Mobilitási Szolgáltatások Platform (MSPF)** új szolgáltatásainak formájában jelenik meg, a járművek oldaláról az Autonóm Mobilitásirányítási Rendszer (AMMS) részeként – hogy a járműveket egymással és a rendszerrel összekapcsolja -, és az e-Palette Feladatkiosztási Platform (e-TAP) elemeként az emberek közötti kapcsolatok szervezésében.
A cél a várakozási idők minimalizálása, a forgalmi dugók csökkentése, valamint ennek révén a forgalom biztonságosabbá, megbízhatóbbá és kényelmesebbé tétele. A lehető legmegbízhatóbb TPS-alapú, valós idejű szolgáltatás érdekében az AMMS akkor és oda küldi az e-Palette alapú elektromos járműveket, amikor és ahol szükség és igény van rájuk. A szolgáltatás – vagyis az e-Palette járművek forgalma – rugalmasan alakítható és időzíthető a pillanatnyi igényeknek megfelelően. Ha az igények növekedésével újabb járművek csatlakoznak a szolgáltatásba, a rendszer automatikusan egyenletesre szabja a követési időket.
Az irányítás folyamatosan figyeli valamennyi jármű műszaki állapotát, és ha hibát észlel, a kocsit visszairányítja a telephelyre, majd másikat állít üzembe helyette. Vészhelyzetben a járművek távolról is leállíthatók és újra is indíthatók az utasok maximális biztonsága érdekében. A „Jidoka” (emberi automatizálás) szabályozási elv részeként a TPS-t és az e-TAP-ot vizuális funkciókkal is kiegészítették. Ennek révén egy diszpécser egyszerre több autót is felügyelhet és kezelhet. Az esetleges javítási vagy vészhelyzeti információk és utasítások automatikusan érkeznek meg a megfelelő alkalmazottakhoz, nemcsak az irányításban dolgozókhoz, hanem a karbantartást végzőkhöz is. Így az állásidő minimálisra csökken, és kisebb munkaerői létszámmal is biztosítható a szolgáltatás pontossága és magas színvonala.
“Az elnökünk, Akio Toyoda által a közelmúltban, a cég gazdasági eredményeinek ismertetése kapcsán megfogalmazottak alapján, a Toyota bárki számára elérhető mobilitási szolgáltatóként tekint jövője elé. Hisszük, hogy minden egyes Toyota-alkalmazott a világ és az emberiség boldogsága, boldogulása érdekében tevékenykedik, hiszen ez a küldetésünk. E küldetés beteljesítésének egyik eszköze az e-Palette. A hozzá illeszkedő operációs rendszerrel ez a technikai alap komolyan hozzájárul előbb Woven City, majd az egész világ fejlődéséhez.” – avat be Keiji Yamamoto, a Toyota Connected elnöke.
A kifejezetten emberközpontúan működő Woven City a Toyota teszt-terepe, méghozzá kimondottan olyan technológiák fejlesztésére, mint az önvezetés, a MaaS, a személyes mobilitási szolgáltatások, a robotika, az okos otthonok és a mesterséges intelligencia. Az e-Palette alapú járművek tökéletesen illenek ebbe a környezetbe. A valós üzemi körülmények között végzett tesztek rengeteg hasznos információval szolgálnak majd a járművek és a teljes üzemeltetési rendszer további finomítása és fejlesztése, kényelme, megbízhatósága és biztonsága szempontjából. A Toyota és partnerei már az e-Palette alapú járművek kereskedelmi forgalmának bevezetésén dolgoznak; a megcélzott határidő a 2020-as évek eleje.
*Az “autonomous” és a “mobility as a service,” kifejezések kombinációja. A Toyota önvezető autókra épülő szolgáltatásának neve.
** Kifejezetten mobilitási szolgáltatók számára létrehozott nyílt platform, több API alapú mobilitási funkcióval.