A Beyond Zero stratégia bejelentésével a magát a környezettudatosság mellett még a korábbiaknál is jobban elkötelező Toyota európai eladásainak már most több, mint 70%-át teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99%-ban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két márka eladásaiban a legnagyobb volument ma a városi forgalomban akár 80%-ban tisztán elektromos, emissziómentes közlekedést lehetővé tévő fejlett öntöltő hibrid elektromos autók teszik ki, ám mind a Toyota, mint a Lexus kínálatában sorban érkeznek a plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos modellek amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak majd ki az eladásokból, miközben a Toyota már hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautót, buszt, teherautót, targoncát, vonatot és hajót is kínál. Mindennek köszönhetően a környezettudatosság szinonimájának tekintett japán autógyártó közel ezidág 22 millió részben vagy teljesen elektromos autót értékesített világszerte, ami többszöröse az összes többi autógyártó összesített elektrifikált eladásainak.
Közel 22 millió, egészen pontosan 21.871.191 részben vagy teljesen elektromos autót értékesített ezidáig a Toyota és Lexus a világon 2022 október végéig – ami a vállalat havi átlagos elektrifikált értékesítéseinek ismeretében azt jelenti, hogy e sorok írásakor már el is érte a 22 milliót. A Toyota 1997-ben, a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával indította útjára az azóta az egész iparágat gyökeresen megváltoztató elektromos forradalmat, és azóta is a részben vagy teljesen elektromos meghajtások vezető fejlesztőjének számít. Az első évben, 1997-ben még csupán 428 hibrid talált gazdára a világon, az 1 milliomodik Toyota hibrid pedig 10 évvel később, 2007-ben talált gazdára. 2021-ben ugyanakkor már 2.621.925, az idei év első 10 hónapjában pedig 2.273.224 darab részben vagy teljesen elektromos Toyota talált gazdára.
Az első hibrid Lexus 2005-ben érkezett
Az első öntöltő hibrid elektromos Lexus az RX nagyméretű SUV formájában 8 évvel a Prius bemutatása után, 2005-ben érkezett, elsőként bemutatva a hibrid hajtást a prémium SUV szegmenben. A vállalat által máig világszerte értékesített 21.871.191 részben vagy teljesen elektromos autóból 2.376.220 darab volt Lexus, és 19.494.971 volt a Toyota. A teljes darabszámból 8.292.155 darab talált gazdára Japánban, 13.579.036 darab pedig a világ többi részén.
A Prius egyelőre utolérhetetlen
A világ valaha legnagyobb darabszámban értékesített hibrid elektromos autójának címe kétségkívül a Prius családnak jár: a különböző generációkból és modellváltozatokból eddig mindösszesen 7.832.854 darab talált gazdára, a számláló pedig a napokban leleplezett vadonatúj generáció révén (amelyből Európába kizárólag a plug-in hibrid elektromos változat érkezik) várhatóan még tovább pörög majd. A dobogó második fokán a Corolla család áll 1.683.741 (az európai elődmodell Aurissal együtt 2.538.087) darabbal. Szorosan a Corolla nyomában toporog a RAV4 közepes méretű SUV, 1.646.613 darabbal. Nincs sokkal lemaradva a Yaris család sem a maga 1.517.945 darabjával, és impozáns a sorban következő Camry 1.238.829-es darabszáma is. Az 1 milliós darabszámot ostromolja is a C-HR is, 977.840 darabbal, amelyet a Lexus RX követ 581.717, a Highlander pedig 570.376 darabbal. Említésre érdemes még a Lexus ES is a maga 491.528 darabjával, amelyet a Lexus CT és a Lexus NX követ, 376.999 illetve 363.616 darabbal.
Egyelőre egyértelműen az öntöltő hibrid elektromos autók viszik a prímet, de ez lassan változik majd
Az eddig értékesített 21.871.191 részben vagy teljesen elektromos Toyota és Lexus eladásból 21.325.867 darab volt öntöltő hibrid elektromos (HEV) 469.127 volt plug-in hibrid elektromos (PHEV), 35.865 akkumulátoros elektromos (BEV), 21.168 darab hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) és 19.164 darab volt lágy hibrid elektromos (MHEV). A Toyota következő éveket érintő bejelentése azonban egyszerre jelentik majd azt, hogy drasztikusan nő majd a vállalat eladásaiban eddig is kimagasló részben vagy teljesen elektromos értékesítések aránya, és ebből évről évre nagyobb szeletet hasítanak majd ki a zéró emissziós (akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) értékesítések.
Alig három év múlva, 2025-re a Toyota tervei szerint éves szinten világszerte minimum 5,5 millió részben vagy teljesen elektromos autót értékesít majd: ez 2021-ben 2,2 millió körül volt, azaz világ legnagyobb autógyártója szűk négy év alatt két és félszeresére növeli elektrifikált eladásait. Ezzel párhuzamosan a mostani 40 körüli darabszámról 70 fölé nő a részben vagy teljesen elektromos Toyota és Lexus modellek száma, és az autógyártó kínálatában nem szerepel majd egyetlen olyan modell sem, amely ne lenne valamint elektrifikált (lágy hibrid elektromos, öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) meghajtással. Ebből a több, mint 70 elektrifikált modellből minimum 15 lesz zéró emissziós, azaz akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos, azaz a vállalat Akio Toyoda 2030-as vállalásának felét már az évtized közepére. Európában eddigre egyébként legalább 55 részben vagy teljesen elektromos Toyota és Lexus modell (ebből minimum 10 zéró emissziós) lesz kapható, amelyek a vállalat európai értékesítéseinek minimum 10%-át teszik majd ki.
2030-ra a Toyota éves szinten minimum 8,8 millió részben vagy teljesen elektromos autó értékesítésével számol, amiből minimum 3,5 millió darab lesz zéró emissziós. Utóbbi drasztikus, 3,5-szeres növekedést jelent a 2019 végén megfogalmazott célokhoz képest, a Toyota ugyanis akkor még ’csupán’ 1 millió zéró emissziós járművel kalkulált 2030-ra. Ezzel párhuzamosan a japán autógyártó célul tűzte ki, hogy az évtized végére a Lexus márka eladásai Európában, Észak-Amerikában és Kínában 100%-ban akkumulátoros elektromos modellekből álljon. A Toyota európai értékesítéseinek 2030-ra 100%-át teszik majd ki a részben vagy teljesen elektromos modellek, és ennek a fele, azaz az európai eladások 50%-ra lesz zéró emissziós.