A Toyota elmúlt években a versenypályákon sikert sikerre halmozó, a nagyközönségeket pedig különleges utcai sportautók sorával kényeztető versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing múlt pénteken, Kaliforniában tartotta vadonatúj hot hatch sportautója, a GR Corolla világpremierjét, a Formula Drift szezon nyitó fordulójának keretében. A sportautó rajongók szívét megdobogtató modell Japánban már az év második felében kapható lesz, az európai bevezetésről ugyanakkor egyelőre nem adott hírt a világ legnagyobb autógyártója.
A vadonatúj GR Corolla bemutatásához vezető út modell útja jeles mérföldkövekkel van kikövezve: a TE25 Corolla még 1973-ban hozta el a Toyota első WRC győzelmi trófeáját, amit a Corolla Levin győzelme követett az 1975-ös 1000 Tó Rally-n. A Corolla azóta is a TOYOTA GAZOO Racing filozófiáját követve fejlődött, azaz folyamatosan egyre jobb motorsport alapú modellé vált, amely számos olyan autót eredményezett, amelyeket a vezetés rajongói imádattal tisztelnek. A GR Corollát maga a Toyota elnöke, Akio Toyoda, avagy versenyzői álnevén Morizo hívta életre azzal a kívánsággal, hogy „legyen újra egy Corolla, amely magával ragadja az ügyfeleinket.” A kívánságot tettek követték, a GR Corolla fejlesztése pedig megkezdődött, hogy a típus tovább hordozza a fényt azzal, hogy motorsportban győztes koncepciók kerülhetnek sorozatgyártásba, utcai sportautóként. A modell hidrogén motoros hajtáslánccal állt rajthoz a Super Taikyu versenysorozatban, amely nem csak a részegységek finomhangolását, de a hidrogénes technológia továbbfejlesztését is lehetővé tette. A volán mögött nem mást, mint a Toyota vállalatot vezetőt Morizót láthattuk. Annak érdekében, hogy az autó minél magabiztosabban és élvezetesebben vezethető legyen, a prototípusok nem csak versenypályán köröztek, hanem még extrémebb körülmények között: sáros raliutakon és hóval fedett szerpentineken. A fejlesztésben olyan pilóták működtek közre, akik mind nagyon sajátos nézőponttal járulhattak hozzá a fejlődéshez: például Morizo, illetve Hiroaki Ishiura versenypilóta, a Japán Rallybajnokságot megnyerő Norihiko Katsuta, valamint számos házon belüli tesztpilóta. A modell leleplezése az alábbi linken látható: A GR Corolla leleplezéséről szóló videó itt található: Toyota GR Corolla lelelpezés.
A GR Corolla lemezei alatt a GR Yaris 1,6 literes, háromhengeres turbómotorjának megerősített verziója található, amely 304 lóerős teljesítményre képes. A GR Yarisban is megtalálható GR-FOUR 4WD összkerékhajtás továbbfejlesztésével a GR Corolla egy olyan autó lett, amely a határokon túl is biztonságosan és határozottan vezethető. Annak érdekében, hogy még stabilabbá tegyék a modellt a mérnökök, a kiindulási alapnak számító Toyota Corolla Sport futóművét alaposan átalakították: a GR Corolla nyomtávja elöl 60, hátul 85 mm-rel szélesebb, így a hosszú tengelytáv stabilitása mellett kanyarban is kiemelkedő képességeket nyújt. Az eredmény: sportos vezethetőség, abszolút nyugalomban. A fokozott praktikum érdekében a GR Corolla megőrizte az ötajtós, ötszemélyes kialakítást, vagyis kivételes hétköznapi használhatósággal is rendelkezik a kiemelkedő vezetési élmény mellett. 1966-os születése óta a Corolla generációkon át fejlődött, szedán, kombi, ferdehátú és SUV változatban egyaránt, hogy tökéletesen alkalmazkodjon a Toyota széles közönségének életviteléhez. A GR Corolla még tovább bővíti a kört olyan sportautóként, amelynek élvezetes vezethetősége és teljes értékű használhatósága számos ügyfélnek ad majd szárnyakat – ezzel a Corolla sorozat még magasabb szintre fejlődik.
A motorsport alapú formaterv funkcionális szépsége
Miközben a modell megőrizte a Corolla dimenzióit, az elöl 20, hátul 30 mm-rel szélesebb karosszéria erőteljesebb kiállást biztosít, ami már álló helyzetben kivételes vezetési élményeket ígér. A hátsó kipufogódob három végződése kihangsúlyozza az 1,6 literes, soros, háromhengeres turbómotor tekintélyes teljesítményét, egyedi, erőteljes, sportos hátsót eredményezve. A jármű optimális hűtését és aerodinamikai teljesítményét garantálja az új első lökhárító, amely nagyméretű légbeömlőkkel rendelkezik, ideális teljesítményt nyújtva versenypályán, sáros rallyutakon és hóval fedett szerpentineken is.
Versenysport ihlette belső tér
A rövid utakon járó váltókar a természetes kezelhetőség érdekében közel helyezkedik el a kormánykerékhez, így pillanatok alatt elérhetjük. A manuális kézifék még jobb irányíthatóságot biztosít, segítve a pilótát a határtartományban, akár driftelésnél is. A teljes méretű TFT kijelzőt kifejezetten a GR modellhez fejlesztették a mérnökök. A versenyautók által inspirált és professzionális pilóták által finomhangolt megoldás sportos vezetés során is könnyen leolvasható, hasznos információkat biztosít.
A GR Yaris 1,6 literes, háromhengeres turbómotorjának továbbfejlesztett verziója
A továbbfejlesztett kipufogó még jobb teljesítményt tudott kihozni ugyanabból a kompakt, könnyű, nagyteljesítményű motorból, amely a GR Yarisban is megtalálható. A szelepes, három kipufogóvéggel rendelkező hátsó dob csökkenti a kipufogónyomást, ami kivételes gyorsulást és még közvetlenebb motorkaraktert biztosít.
A széles nyomtávnak és a hosszú tengelytávnak köszönhető kivételes stabilitás és irányíthatóság
A Toyota Corolla méretei nem változtak: a hosszú tengelytáv kivételes stabilitást biztosít, ám a kanyarképességeket jelentősen fokozza az elöl 60, hátul pedig 85 mm-rel szélesebb nyomtáv. Sportos vezetés során a modell fényévekkel stabilabb és dinamikusabb, a határtartományban is kivételes vezetési élményt szavatolva.
GR-FOUR 4WD összkerékhajtás üzemmódválasztóval és kimagasló merevségű karosszéria
A GR-FOUR 4WD összkerékhajtás egy elektronikusan vezérelt, többlamellás kuplung segítségével lehetővé teszi az első és a hátsó tengelyek teljesítményelosztásának változtatását, a GR Yarisban látott módon. Ugyanakkor a rendszer üzemmódjai itt még jobban személyre szabhatók, ami lehetővé teszi, hogy a megoldás még jobban alkalmazkodjon a vezető igényeihez, illetve a külső feltételekhez. A bekötési pontok, a rugók, a lengéscsillapítók, valamint a kerékösszetartás áthangolásával a GR-FOUR optimális erőátadása még inkább biztosított. Mindez kivételes kanyarképességeket eredményez. A mérnökök jelentősen fokozták a karosszéria merevségét, hogy az új modell még gyorsabban reagáljon a vezető parancsaira. A Toyota Motomachi gyárában található GR részlegen készülő, kimagasló merevségű karosszériát a hátsó kerekeknél, a középső alagútban és az üzemanyagtartály előtti részen kiegészítő erősítések teszik még szilárdabbá. A GR Yarishoz hasonlóan a tetőpanel itt is SMC folyamattal készülő CFRP-ből készül, amely nem csak a merevséget fokozza, de a súlycsökkentéshez is hozzájárul. Az egymással szemközti oldalon elhelyezkedő nyergekkel rendelkező fékrendszer stabil fékerőt és jó adagolhatóságot biztosít, magabiztos, élvezetes vezethetőséget lehetővé téve versenypályákon is.
Kiemelkedően fejlett biztonság
A Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomag legújabb verziója az alapfelszereltség részeként érkezik, a mindennapos használat, valamint a sportautós élvezetek során is kiemelkedő biztonságot szavatolva.
A vadonatúj GR Corolla legfontosabb műszaki adatai
Hosszúság [mm] | 4.410 | |
Szélesség [mm] | 1.850 | |
Magasság [mm] | 1.480 mm antennával együtt; a tető magassága 1.455 mm | |
Tengelytáv [mm] | 2.640 | |
Nyomtáv | Elöl [mm] | 1.590 |
Hátul [mm] | 1.620 | |
Szállítható személyek száma | 5 | |
Jármű tömege [kg] | 1.475 | |
Motor | 1,6 literes, soros, háromhengeres turbómotor töltőlevegő-hűtővel | |
Motor típusa | G16E-GTS | |
Furat x löket [mm] | 87,5 x 89,7 | |
Hengerűrtartalom cm3 | 1.618 | |
Kompresszió | 10,5 | |
Max. teljesítmény [kW(lóerő)/fordulatszám] | 224 (304) / 6.500 | |
Max. nyomaték [Nm/fordulatszám] | 370 / 3.000~5.550 | |
Váltó | iMT (6-fokozatú kézi váltó) | |
Hajtáslánc | GR-FOUR 4WD összkerékhajtás, elektronikusan vezérelt többtárcsák kuplunggal, 3 választható üzemmóddal | |
Fokozatok áttétele 1/2/3/4/5/6/hátramenet |
3.538/2.238/1.535/1.162/1.081/0.902/3.831 | |
Végáttétel 1–4/5,6, hátramenet |
4.058/3.45 | |
Differenciálművek | Elöl | Torsen® LSD |
Hátul | Torsen® LSD | |
Futómű | Elöl | MacPherson |
Hátul | Kettős keresztlengőkaros | |
Fékek | Elöl | Belső hűtésű féktárcsa (18 colos, egymással szemközt elhelyezkedő, négydugattyús féknyergekkel) |
Hátul | Belső hűtésű féktárcsa (18 colos, egymással szemközt elhelyezkedő, kétdugattyús féknyergekkel) | |
Kerekek | 18 colos, fényes fekete, 15-küllős, könnyűfém | |
Abroncsok (elöl/hátul) | 235/40R18 Michelin Pilot Sport 4 | |
Üzemanyagtartály mérete [liter] | 50 |