AMITŐL ELAKAD MAJD A SZAVAD: JÖN A 304 LÓERŐS TOYOTA GR COROLLA

AMITŐL ELAKAD MAJD A SZAVAD: JÖN A 304 LÓERŐS TOYOTA GR COROLLA

A Toyota elmúlt években a versenypályákon sikert sikerre halmozó, a nagyközönségeket pedig különleges utcai sportautók sorával kényeztető versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing múlt pénteken, Kaliforniában tartotta vadonatúj hot hatch sportautója, a GR Corolla világpremierjét, a Formula Drift szezon nyitó fordulójának keretében. A sportautó rajongók szívét megdobogtató modell Japánban már az év második felében kapható lesz, az európai bevezetésről ugyanakkor egyelőre nem adott hírt a világ legnagyobb autógyártója.

 

A vadonatúj GR Corolla bemutatásához vezető út modell útja jeles mérföldkövekkel van kikövezve: a TE25 Corolla még 1973-ban hozta el a Toyota első WRC győzelmi trófeáját, amit a Corolla Levin győzelme követett az 1975-ös 1000 Tó Rally-n. A Corolla azóta is a TOYOTA GAZOO Racing filozófiáját követve fejlődött, azaz folyamatosan egyre jobb motorsport alapú modellé vált, amely számos olyan autót eredményezett, amelyeket a vezetés rajongói imádattal tisztelnek. A GR Corollát maga a Toyota elnöke, Akio Toyoda, avagy versenyzői álnevén Morizo hívta életre azzal a kívánsággal, hogy „legyen újra egy Corolla, amely magával ragadja az ügyfeleinket.” A kívánságot tettek követték, a GR Corolla fejlesztése pedig megkezdődött, hogy a típus tovább hordozza a fényt azzal, hogy motorsportban győztes koncepciók kerülhetnek sorozatgyártásba, utcai sportautóként. A modell hidrogén motoros hajtáslánccal állt rajthoz a Super Taikyu versenysorozatban, amely nem csak a részegységek finomhangolását, de a hidrogénes technológia továbbfejlesztését is lehetővé tette. A volán mögött nem mást, mint a Toyota vállalatot vezetőt Morizót láthattuk. Annak érdekében, hogy az autó minél magabiztosabban és élvezetesebben vezethető legyen, a prototípusok nem csak versenypályán köröztek, hanem még extrémebb körülmények között: sáros raliutakon és hóval fedett szerpentineken. A fejlesztésben olyan pilóták működtek közre, akik mind nagyon sajátos nézőponttal járulhattak hozzá a fejlődéshez: például Morizo, illetve Hiroaki Ishiura versenypilóta, a Japán Rallybajnokságot megnyerő Norihiko Katsuta, valamint számos házon belüli tesztpilóta. A modell leleplezése az alábbi linken látható: A GR Corolla leleplezéséről szóló videó itt található: Toyota GR Corolla lelelpezés.

A GR Corolla lemezei alatt a GR Yaris 1,6 literes, háromhengeres turbómotorjának megerősített verziója található, amely 304 lóerős teljesítményre képes. A GR Yarisban is megtalálható GR-FOUR 4WD összkerékhajtás továbbfejlesztésével a GR Corolla egy olyan autó lett, amely a határokon túl is biztonságosan és határozottan vezethető. Annak érdekében, hogy még stabilabbá tegyék a modellt a mérnökök, a kiindulási alapnak számító Toyota Corolla Sport futóművét alaposan átalakították: a GR Corolla nyomtávja elöl 60, hátul 85 mm-rel szélesebb, így a hosszú tengelytáv stabilitása mellett kanyarban is kiemelkedő képességeket nyújt. Az eredmény: sportos vezethetőség, abszolút nyugalomban. A fokozott praktikum érdekében a GR Corolla megőrizte az ötajtós, ötszemélyes kialakítást, vagyis kivételes hétköznapi használhatósággal is rendelkezik a kiemelkedő vezetési élmény mellett. 1966-os születése óta a Corolla generációkon át fejlődött, szedán, kombi, ferdehátú és SUV változatban egyaránt, hogy tökéletesen alkalmazkodjon a Toyota széles közönségének életviteléhez. A GR Corolla még tovább bővíti a kört olyan sportautóként, amelynek élvezetes vezethetősége és teljes értékű használhatósága számos ügyfélnek ad majd szárnyakat – ezzel a Corolla sorozat még magasabb szintre fejlődik.

 

A motorsport alapú formaterv funkcionális szépsége

Miközben a modell megőrizte a Corolla dimenzióit, az elöl 20, hátul 30 mm-rel szélesebb karosszéria erőteljesebb kiállást biztosít, ami már álló helyzetben kivételes vezetési élményeket ígér. A hátsó kipufogódob három végződése kihangsúlyozza az 1,6 literes, soros, háromhengeres turbómotor tekintélyes teljesítményét, egyedi, erőteljes, sportos hátsót eredményezve. A jármű optimális hűtését és aerodinamikai teljesítményét garantálja az új első lökhárító, amely nagyméretű légbeömlőkkel rendelkezik, ideális teljesítményt nyújtva versenypályán, sáros rallyutakon és hóval fedett szerpentineken is.

 

Versenysport ihlette belső tér

A rövid utakon járó váltókar a természetes kezelhetőség érdekében közel helyezkedik el a kormánykerékhez, így pillanatok alatt elérhetjük. A manuális kézifék még jobb irányíthatóságot biztosít, segítve a pilótát a határtartományban, akár driftelésnél is. A teljes méretű TFT kijelzőt kifejezetten a GR modellhez fejlesztették a mérnökök. A versenyautók által inspirált és professzionális pilóták által finomhangolt megoldás sportos vezetés során is könnyen leolvasható, hasznos információkat biztosít.

 

A GR Yaris 1,6 literes, háromhengeres turbómotorjának továbbfejlesztett verziója

A továbbfejlesztett kipufogó még jobb teljesítményt tudott kihozni ugyanabból a kompakt, könnyű, nagyteljesítményű motorból, amely a GR Yarisban is megtalálható. A szelepes, három kipufogóvéggel rendelkező hátsó dob csökkenti a kipufogónyomást, ami kivételes gyorsulást és még közvetlenebb motorkaraktert biztosít.

 

A széles nyomtávnak  és a hosszú tengelytávnak köszönhető kivételes stabilitás és irányíthatóság

A Toyota Corolla méretei nem változtak: a hosszú tengelytáv kivételes stabilitást biztosít, ám a kanyarképességeket jelentősen fokozza az elöl 60, hátul pedig 85 mm-rel szélesebb nyomtáv. Sportos vezetés során a modell fényévekkel stabilabb és dinamikusabb, a határtartományban is kivételes vezetési élményt szavatolva.

 

GR-FOUR 4WD összkerékhajtás üzemmódválasztóval és kimagasló merevségű karosszéria

A GR-FOUR 4WD összkerékhajtás egy elektronikusan vezérelt, többlamellás kuplung segítségével lehetővé teszi az első és a hátsó tengelyek teljesítményelosztásának változtatását, a GR Yarisban látott módon. Ugyanakkor a rendszer üzemmódjai itt még jobban személyre szabhatók, ami lehetővé teszi, hogy a megoldás még jobban alkalmazkodjon a vezető igényeihez, illetve a külső feltételekhez. A bekötési pontok, a rugók, a lengéscsillapítók, valamint a kerékösszetartás áthangolásával a GR-FOUR optimális erőátadása még inkább biztosított. Mindez kivételes kanyarképességeket eredményez. A mérnökök jelentősen fokozták a karosszéria merevségét, hogy az új modell még gyorsabban reagáljon a vezető parancsaira. A Toyota Motomachi gyárában található GR részlegen készülő, kimagasló merevségű karosszériát a hátsó kerekeknél, a középső alagútban és az üzemanyagtartály előtti részen kiegészítő erősítések teszik még szilárdabbá. A GR Yarishoz hasonlóan a tetőpanel itt is SMC folyamattal készülő CFRP-ből készül, amely nem csak a merevséget fokozza, de a súlycsökkentéshez is hozzájárul. Az egymással szemközti oldalon elhelyezkedő nyergekkel rendelkező fékrendszer stabil fékerőt és jó adagolhatóságot biztosít, magabiztos, élvezetes vezethetőséget lehetővé téve versenypályákon is.

 

Kiemelkedően fejlett biztonság

A Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomag legújabb verziója az alapfelszereltség részeként érkezik, a mindennapos használat, valamint a sportautós élvezetek során is kiemelkedő biztonságot szavatolva.

 

A vadonatúj GR Corolla legfontosabb műszaki adatai

Hosszúság [mm] 4.410
Szélesség [mm] 1.850
Magasság [mm] 1.480 mm antennával együtt; a tető magassága 1.455 mm
Tengelytáv [mm] 2.640
Nyomtáv Elöl [mm] 1.590
Hátul [mm] 1.620
Szállítható személyek száma 5
Jármű tömege [kg] 1.475
Motor 1,6 literes, soros, háromhengeres turbómotor töltőlevegő-hűtővel
Motor típusa G16E-GTS
Furat x löket [mm] 87,5 x 89,7
Hengerűrtartalom cm3 1.618
Kompresszió 10,5
Max. teljesítmény [kW(lóerő)/fordulatszám] 224 (304) / 6.500
Max. nyomaték [Nm/fordulatszám] 370 / 3.000~5.550
Váltó iMT (6-fokozatú kézi váltó)
Hajtáslánc GR-FOUR 4WD összkerékhajtás, elektronikusan vezérelt többtárcsák kuplunggal, 3 választható üzemmóddal
Fokozatok áttétele
1/2/3/4/5/6/hátramenet
3.538/2.238/1.535/1.162/1.081/0.902/3.831
Végáttétel
1–4/5,6, hátramenet
4.058/3.45
Differenciálművek Elöl Torsen® LSD
Hátul Torsen® LSD
Futómű Elöl MacPherson
Hátul Kettős keresztlengőkaros
Fékek Elöl Belső hűtésű féktárcsa (18 colos, egymással szemközt elhelyezkedő, négydugattyús féknyergekkel)
Hátul Belső hűtésű féktárcsa (18 colos, egymással szemközt elhelyezkedő, kétdugattyús féknyergekkel)
Kerekek 18 colos, fényes fekete, 15-küllős, könnyűfém
Abroncsok (elöl/hátul) 235/40R18 Michelin Pilot Sport 4
Üzemanyagtartály mérete [liter] 50
Felső