Az Egyesült Államokban különleges modellel ünnepli a Toyota terepjárólegenda 70 éves évfordulóját, amit mi csak távolról csodálhatunk majd, a modellváltozat ugyanis az Európai Unióban nem lesz elérhető. Szomorkodásra azonban nincs okunk, hiszen Európában éppen tavaly év végén debütált a Land Cruiser új, modellfrissített változata. 1951-es színre lépése óta a vásárlók biztonságos és megbízható járműként tekintenek a Land Cruiserre, ami hűen jelképezi a Toyota értékeit. Eddig összesen mintegy 10,4 millió darab kelt el az autóból, vagyis évente több mint 300.000 Land Cruiser talált gazdára a világ 170 országában és régiójában. A Land Cruisert olyan autóként tartják számon, ami bárhová elviszi utasait és biztonságban vissza is hozza őket; ezt a hírnevet öregbíti most tovább az új modell, amely még magasabb szintű megbízhatóságot, strapabírást és terepképességeket kínál. A Toyota teljes egészében áttervezte a Land Cruiser SW (station wagon) kivitelének csúcsmodelljét. A modell születésének 70. évfordulójára a vállalat egy teljesen megújult Land Cruisert mutat be, egyesítve a sok év alatt bevált megoldásokat a legújabb technológiákkal.
A Toyota Land Cruiser röviden jellemezve az az autó, ami már 70 éve a biztonságos és megbízható járművek etalonja, amely bárhová elviszi tulajdonosát és vissza is hozza. A Land Cruiser 1951 augusztusában jelent meg először Toyota BJ néven, négykerékhajtással és erős motorral. Az autó azzal bizonyította kiemelkedő terepképességét, hogy a világ első járműveként felkapaszkodott a Fuji hegy hatodik alaptáboráig. Többek közt ez a rekord is szerepet játszott abban, hogy a japán rendőrség ezt a modellt választotta járőrkocsinak. Ezzel útjára indult egy legenda, amit a vásárlók így fogalmaztak meg: „egy autó, ami bárhová elviszi utasait és biztonságban vissza is hozza őket”. Azóta összesen mintegy 10,4 millió darab kelt el a modellből, vagyis évente több mint 300.000 Land Cruiser talált gazdára a világ 170 országában és régiójában. Pályafutásának eddigi 70 éve alatt a Land Cruiser mindig megőrizte, sőt újra meg újra magasabb színvonalra emelte megbízhatóságát, strapabírását és terepképességeit. Nélkülözhetetlen eszközként szolgálja az emberek megélhetését olyan helyeken, amelyeket csakis egy Land Cruiserrel lehet megközelíteni Humanitárius szervezetek és katasztrófavédelmi egységek használják, hogy életeket mentsenek. Kellemesebbé varázsolja az emberek élet – olyan élményekkel, amelyeket csak egy Land Cruiser volánja mögött élhetnek meg.
A Land Cruiser az emberek szolgálatában
A fenti szempontok ismeretében és a felhasználók egyik legfontosabb elvárásának (az autó, ami bárhová elviszi utasait és biztonságban vissza is hozza őket) állandó szem előtt tartásával a Toyota folyamatosan tökéletesítette a Land Cruiser, hogy az a világon mindenhol hibátlanul kiszolgálhassa a vásárlók egyre összetettebb igényeit.
A legmodernebb technológiák alkalmazása – hiszen a Land Cruiser-család csúcsmodelljéről van szó
A teljesen áttervezett, új Land Cruiser (300-as sorozat) a 2007-ban bemutatott 200-as modell utódja, station wagon kivitelben. A Land Cruiser-család csúcsmodelljeként az autót a legmodernebb technológiákkal szerelték fel a Toyota mérnökei. Az új Land Cruiser fejlesztését a következő szempontok határozták meg:
- Megőrizni és továbbfejleszteni a Land Cruiser lényegét jelentő megbízhatóságot, strapabírást és terepképességet
- Olyan kényelmes rugózást biztosítani, hogy a vezető a világ bármely útján kellemesen, kifáradás nélkül autózhasson
Ezek a célok vezették a tervezőket az új, TNGA-alapú GA-F platform megalkotása során, e szerkezet továbbra is alvázas kivitelű, ami szilárd alapot biztosít a Land Cruiser legfőbb értékeihez. A Toyota úgy építette át a Land Cruisert, hogy az évek során tökéletessé csiszolt megoldásokat a legmodernebb technológiákkal kombinálta. Az eredmény egy olyan autó lett, ami könnyebb elődjénél, súlypontja alacsonyabb, új hajtáslánc mozgatja, és megújult külső-belső formavilággal lép a vásárlók elé.
A Land Cruiser átformálása a GA-F platform segítségével
A vázszerkezetet átkonstruálták, ami könnyebb és merevebb lett a korábbinál. Csökkentették a jármű teljes tömegét, így az új Land Cruiser összességében átlagosan 200 kilogrammal nyom kevesebbet elődjénél. Az autó súlypontja alacsonyabbra került, és javult a súlyelosztás is. A futómű is új; a szerkezet képességeit és teherbírását a Toyota hivatalos tesztpilótái mellett a legendás Dakar Rally versenyzői is próbára tették. A cél az volt, hogy az új sorozat ne csak terepképességekben állítson új mércét, hanem vezetni is élmény legyen terepen és az utakon egyaránt. A már szinte legendás terepképesség további javítása érdekében a mérnökök a következő fejlesztéseket és új technológiákat alkalmazták: A rugózási alapteljesítmény javítása (a kerekek még nagyobb utat járhatnak be függőleges irányban, hogy az abroncs mindig kapcsolatban maradjon a talajjal)
A világon elsőként beépített E-KDSS (elektronikus kinetikus felfüggesztés) jobb útfogást biztosít
A Multi-Terrain Monitor azonnal megmutatja az autó körüli útakadályokat, méghozzá a vezető nézőpontjából. A Multi Terrain Select rendszer automatikusan felméri az útfelületet, és kiválasztja az ahhoz illő üzemmódot. Az új hajtáslánccal sikerült egyszerre javítani a teljesítményt, a vezetési élményt és a károsanyag-kibocsátást.
Az Egyesült Államokban elérhető modellváltozathoz a hajtást az újonnan fejlesztett duplaturbós V6-os motorok adják (a benzines 3,5, a dízel pedig 3,3 literes hengerűrtartalommal készül), amelyek teljesítményben és vezethetőségben is túlszárnyalják a hagyományos V8-asokat. Mindkét erőforrás elérhető az új, tízfokozatú Direct Shift automata sebességváltóval, amelyhez kapcsolva a V6-os blokkok a korábbinál közel 10 százalékkal takarékosabban működnek, vagyis a széndioxid-kibocsátásuk is csökken. Az új Land Cruiser kedvezőbb környezetvédelmi teljesítményéhez a jármű kisebb tömege is hozzájárul. Az új modell motorjainak és sebességváltójának* műszaki adatai
Lökettérfogat | Elrendezés | Sebesség-váltó | Turbótöltő | Max. teljesítmény | Max. forgató-nyomaték | |
Benzinmotor | 3,5 liter | V6 | 10 fokozatú automata | Igen (dupla turbó) | 305 kW (415 LE) | 650 Nm |
Dízelmotor | 3,3 liter | V6 | 10 fokozatú automata | Igen (dupla turbó) | 227 kW (309 LE) | 700 Nm |
A külső és a belső dizájn a ’funkcionális szépség’ jegyében született, és az autó teljes megjelenése a kiemelkedő terepképességet tükrözi A megjelenés a műszaki tartalomhoz méltó, miközben hű marad a klasszikus Land Cruiser hagyományokhoz, hiszen a ’funkcionális szépség’ jegyében született; erről tanúskodik a lámpatestek elhelyezése vagy a lökhárítók formája is, mivel a dizájnerek számára fontos szempont volt, hogy ezek az elemek ne sérüljenek meg terepezés közben. Az utastérben a műszerfal vízszintesen nyúlik végig keresztben, mert ez a megoldás segít meghatározni a jármű pozícióját a terepen. A Toyota a kezelőszerveket is úgy alakította ki, hogy használatuk egyszerű legyen: ösztönös kezelésüket érezhetően megkönnyíti a formájuk és a színük. Mivel a fejlesztés során a terepképesség kiemelten fontos szempont volt, az új modell megőrizte elődje méreteit, így hossza, szélessége, tengelytávja és terepszögei is változatlan (bizonyos modellváltozatok kivételével).
Kategóriaelső biztonsági teljesítmény, ami méltó a Land Cruiser zászlóshajóhoz
Az új Land Cruiserben a Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomag legújabb változata működik. A gyalogosokat éjjelnappal, a kerékpárosokat pedig nappali fényviszonyok mellett felismerő ütközést megelőző biztonsági rendszer két új funkcióval gyarapodott. Az egyik funkció a kereszteződésekben, kanyarodáskor segít elkerülni a szemből érkező járművekkel való ütközést, és arra is figyelmeztet, ha egy gyalogos kel át azon az úton, amelyre az autó éppen befordul, a másik pedig egy vészhelyzeti kormányzási és ütközéselkerülő asszisztens, ami segít a jármű kormányzásában és sávban tartásában, amikor a vezető gyors kikerülési manőverre kényszerül. Az új Land Cruiser parkolási vészfék rendszere parkoláskor, illetve a parkolóhelyről történő kitolatáskor felismeri az autó előtt és mögött feltűnő gyalogosokat és egyéb akadályokat is.
A Land Cruiser 70 éve
Modell | Értékesítés ideje | Leírás |
BJ | 1951. aug. – 1965. jan. | Az eredeti modellt a japán rendőrség számára fejlesztették ki, ahol járőrkocsiként használták. Ez volt az első jármű, ami felkapaszkodott a Fuji hegy hatodik alaptáboráig. A modell nevét 1954-ben változtatták meg BJ-ről Land Cruiserre. |
20-as sorozat | 1955. nov. – 1959. dec. | A második generációs modell külsejét már úgy tervezték át, hogy civil használatra is alkalmas legyen. A tengerentúli export is megindult, és a Land Cruiser a világ számos országában bizonyította a Toyota-termékek minőségét és strapabírását. |
40-es sorozat | 1960. aug. – 1986. okt. | A harmadik modellgeneráció már komoly figyelmet kapott, és hamar népszerűvé vált, hiszen megbízhatóságának, tartósságának és terepképességeinek köszönhetően mindenütt helytállt. Ez a modell 24 éven át forgalomban maradt, és még napjainkban is sok példány rója az utakat. |
50-es sorozat | 1967. aug. – 1981. júl. | Station Wagon változat vadonatúj dizájnnal. A mai 300-as sorozat elődjének tekinthető autó tágasabb utasteret és magasabb szintű kényelmet kínált, ugyanakkor megőrizte a Land Cruiser alapvető karakterét. |
60-as sorozat | 1980. aug. – 1990. jan. | Az 50-es modellt követő Station Wagon kivitel. Az autó menetstabilitását érezhetően javította a szélesebb nyomtáv, és a kényelmi extrák hosszú listája miatt a modell egyre népszerűbb lett a polgári vásárlók körében. |
70-es sorozat | 1984. jan. – napjainkig | A 40-es sorozat utódja egy kemény munkakörülményekhez tervezett modell, amit még ma is gyárt a Toyota. 1985-ben egy Light Duty változat is készült, amit a Prado követett 1990-ben. |
80-as sorozat | 1989. okt. – 1998. jan. | Station Wagon változat, ami még magasabb szintre emelte a Land Cruiser terepképességeit, ugyanakkor felszereltsége és rugózási kényelme egy luxusautóéval vetekedett. |
90-es sorozat | 1996. máj. – 2002. okt. | Az első Land Cruiser független első felfüggesztéssel. Ez a megoldás javította az autó közúti teljesítményét és rugózási kényelmét, ugyanakkor megőrizte terepképességét is (második generációs Prado). |
100-as sorozat | 1998. jan. – 2007. aug. | A 80-as sorozat utódja volt az első Station Wagon változat független első felfüggesztéssel. Hibátlan off-road képességével, prémium közúti teljesítményével és rugózási kényelmével igazi luxusterepjáró volt. |
120-as sorozat | 2002. okt. – 2007. aug. | Új, nagy szilárdságú létravázával ez volt az első Land Cruiser, amely már az áttervezett alvázszerkezetre épült, tovább javítva a terepképességet. Az autóban bevezetett elektronikus vezérlőrendszerek még kényelmesebbé varázsolták a jármű futását az aszfalton (harmadik generációs Prado). |
150-es sorozat | 2009. szept. – napjainkig | Még merevebb szerkezet és fejlett technológiák a terepképesség fokozása érdekében (negyedik generációs Prado). |
200-as sorozat | 2007. szept. – 2021. tavaszáig | A 100-as sorozat utódja is az áttervezett alvázszerkezetre épült. Ez a platform magasabb szintű merevséget, strapabírást, ütközésbiztonságot és komfortot kínált. |