TOYOTA GR YARIS: ENNYIT SZÁMÍT A TÖKÉLETES ÜLÉSPOZÍCIÓ

TOYOTA GR YARIS: ENNYIT SZÁMÍT A TÖKÉLETES ÜLÉSPOZÍCIÓ

Jelenleg nincs a piacon még egy olyan autó, amely a Toyota Yaris WRC homologizációs alapjául szolgáló közúti sportautóhoz, a Toyota GR Yarishoz foghatóan versenyautóközeli élményt nyújtana a tulajdonosának. Ez számos a versenytechnikából ismert megoldás együttes eredménye, amelyek helyet kaptak a 261 lóerős, négykerékmeghajtású fenevadban. Kevesen gondolnak ugyanakkor talán bele abba, hogy a számos különleges, a teljesítmény maximális átadását és kontrollját biztosító technológia mellett milyen fontos szerepe van még valaminek: a vezető tökéletes üléspozíciójának.

Különlegesen könnyű, mégis elképesztően merev karosszériaszerkezet, MacPherson első és kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztéssel ellátott könnyű és erős futómű, lineáris reakciókat biztosító közvetlen áttételű kormánymű, nagyteljesítményű fékrendszer, GR Four összkerékhajtás, 3 hengeres, 261 lóerős turbómotor. Egytől egyig hozzájárulnak ahhoz, hogy alig kezdődött el a Toyota GR Yaris értékesítése, máris a jövő nagy sportautóikonjaként emlegetik az autózás szerelmesei. A sorból azonban nem maradhat ki az ideális vezető pozíció kialakítása sem, amely elengedhetetlen az autó tökéletes irányításához és vezetésének élvezetéhez. Márpedig a GR Yaris első sportülési szélsőséges helyzetekben is kiválóan tartanak, ugyanakkor kényelmesek, az élményt pedig tovább fokozza a speciális GR sportkormány és az alumínium pedálok. Az ideális vezetői pozíció különösen fontos eleme a GR Yaris vezetési élményének. A vezető úgy érzi, tökéletes kapcsolatban áll az autóval, és rajta keresztül az útfelülettel is, így magabiztosan használhatja ki a GR Yaris teljes sportos potenciálját. A kormányzás, a futómű és a fékek működését az ülésen keresztül érzi leginkább a vezető, és a kormányzás, valamint a pedálok helyzete és működése is ugyanilyen fontos ahhoz, hogy a sofőr menet közben szinte eggyé válhasson autójával.

A tökéletes ülések
A könnyű, de erős vázra felépített első ülések kiválóan tartják az utasok testét szélsőséges menetdinamikai körülmények között is. Az ülőlap vaskosabb szivacstömése csökkenti a medencére jutó nyomást, a háttámla alsó részének azonban vékonyabb a szivacsa, és az alatta lévő merevítés is előrébb került, így határozottabb a háttámasz. Az ülés szivacsanyagát úgy választották meg, hogy tökéletesen ossza el a benne ülő tömegét, így egyszerűbb és kényelmesebb a tökéletes vezetői helyzet megtalálása. A vezetőülés hosszirányban és magasságban is széles tartományban állítható, a támla dőlésszöge manuálisan szabályozható. Annak érdekében, hogy a hátsó ülésekre való bejutás a lehető legkönnyebb legyen, az első ülések nagy szögben billenthetők előre. A hátsó támla 60:40 arányú osztással dönthető előre, és hátul Isofix gyerekülésrögzítő pontokat is kialakítottak (felső horgonyzási ponttal).

Sportkormány
A háromküllős GR sportkormányt finom bőr borítja, és keresztmetszetének alakja is jellegzetes (ez a GR grip). Ez a forma tökéletesen illeszkedik a vezető tenyerébe, miközben megkönnyíti az autó sportos, ugyanakkor kényelmes irányítását. Annak érdekében, hogy a küllők kellemesen keskenyek maradhassanak, a kormányra szerelt kapcsolók billenő kialakításúak. Az alsó küllő sötétezüst színű, és krómkeretes GR logó díszíti. A kormányoszlop kialakítása és szöge eleve a kényelmes és sportos üléshelyzetet támogatja, de kézzel még széles tartományban állítható, tengelyirányban 40, sugárirányban pedig 50 mm az állítási tartomány.

Sportpedálok

A pedálok alakja, mérete, helyzete és állásszöge alapvetően befolyásolja a vezetés kényelmét. A fejlesztők a pedálsort úgy méretezték és úgy is állították be, hogy a vezető tökéletesen kihasználhassa és élvezhesse a GR Yaris képességeit. A pedálok taposófelülete 45 mm széles, anyaguk könnyűfém, elrendezésük a sportos vezetéstechnikát (például a fék és a gáz egyidejű kezelését) is támogatja. Annak érdekében, hogy a fék és a gáz kezelése, érzékenysége a lehető legpontosabb legyen, a pedálok nyomólapjának középvonalát minden egyes autó összeszerelése előtt külön meghatározzák. A pedálok helyzetét és a taposófelület szögét a vezető csípőmagasságának függvényében állapították meg, hogy az autóval való kapcsolata a lehető legtökéletesebb legyen. A pedálok egyszerűen bokamozdulatokkal is használhatók, anélkül, hogy a sofőrnek meg kellene változtatnia sarka helyét a padlón. A fékpedál jobb szélén kiemelkedés akadályozza meg, hogy a vezető jobb lábával véletlenül megnyomja. A kuplungpedál ellenerejét a még sportosabb vezetési érzet érdekében megnövelték.

Felső