AZ ELSŐ ÉS A HARMADIK HELYET HÚZTÁK BE A TOYOTA GAZOO RACING REPÜLŐ FINNJEI A SVÉD HAVON

AZ ELSŐ ÉS A HARMADIK HELYET HÚZTÁK BE A TOYOTA GAZOO RACING REPÜLŐ FINNJEI A SVÉD HAVON

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team a vadonatúj GR YARIS Rally1 versenyautó első győzelmét ünnepelheti, miután Kalle Rovanperä megnyerte a Svéd Rallyt a 2022-es FIA Rally Világbajnokság második fordulójában. Rovanperä finn csapattársa, Esapekka Lappi a harmadik helyen végzett, biztosítva a csapat első kettős pódiumát 2018 óta. Ezzel a Toyota mind a gyártók, mind a pilóták mezőnyében az élre állt: a TOYOTA GAZOO Racing 83 ponttal, 24 pontos előnnyel, míg Rovanperä 46 ponttal, 14 pontos előnnyel áll az első helyen az idei Rally Világbajnokságban, amelyet a sportág történetében először a hibrid erőgépek versengése fémjelez. Külön érdekesség, hogy Rovanperä 21 évvel édesapja ugyanitt szerzett diadala után állhatott fel a dobogó legfelső fokára Svédországban.

 

A Svéd Rally során a TOYOTA GAZOO Racing mindhárom pilótája szoros küzdelemben volt a győzelemért az ismeretlen, nagysebességű, hóval fedett utakon, amelyeket Umeåból indulva járt be a mezőny. Rovanperä hátrányban volt pénteken, mivel a bajnokságot vezető pilótaként elsőként kellett rajthoz állnia a mezőnyből, de még így is mindössze 8,3 másodperces lemaradással zárta a szombati napot csapattársa, Elfyn Evans mögött. Evans 10 másodperces büntetés kapott a szombati utolsó szakaszon, de a győzelemmel kapcsolatos reményei a vasárnapi nyitó futamon szálltak el végleg. Mivel műszaki hiba miatt a mindenki által használt, közös hibrid rendszer kikapcsolt, Evans megpördült, az autó eleje pedig megsérült. Ugyan sikerült megjavítani az autót és befejezni a szakasz, mivel a hibrid rendszer nem működött, a FIA biztonsági szabályai értelmében ki kellett állnia.

Rovanperä megnyerte a vasárnapi első szakaszt, és sikerült megtartania előnyét annak ellenére is, hogy gondjai voltak a hibrid rendszerrel, így navigátorával, Jonne Halttunennel együtt bezsebelhették WRC karrierjük harmadik győzelmét. A Svéd Rally megnyerésével Rovanperä édesapja előtt is tiszteleg: Harri 2001-ben győzedelmeskedett az eseményen. A pilóta ezzel tovább növelte előnyét a bajnokságban, amely így 14 pontosra hízott. Lappi erős küzdelemben volt a második helyezésért vasárnap, végül mindössze 8,6 másodperc választotta el őt és navigátorát, Janne Fermet a dobogó második helyétől – de a csapat így is fantasztikus visszatérést mutatott be a hétvégén. A TOYOTA GAZOO Racing 24 pontos előnnyel vette át a vezető helyet a gyártók bajnokságában. Ráadásul a legjobb négy helyen rögtön három GR YARIS Rally1 végzett, ugyanis Takamoto Katsuta és navigátora Aaron Johnston jó eredménnyel a negyedik helyen zárta a versenyt, értékes pontokat gyűjtve a TGR WRT Next Generation csapat számára.

 

Akio Toyoda (a csapat alapítója, a Toyota világszintű elnöke)

„Kalle, Jonne, gratuálok a győzelemhez! A bajnokság egyetlen havas megmérettetését két éve még harmadikak voltatok, tavaly másodikak, most pedig elsők. Ez pont olyan, ahogyan mi, a Toyotánál dolgozunk: folyamatos fejlesztésekkel lépünk előre. Örülök, hogy Ti is magatokénak mondhatjátok ezt a filozófiát. Külön köszönetet szeretnék mondani azért, mert az új GR YARIS Rally1 versenyautó első győzelmét is elértétek. Meredek lehetett a havon elsőként kezdeni, de Kalle megbízhatóan autózott, hiszen rengeteg tapasztalata volt már a hóval fedett utakkal, amelyeken már gyerekkorában is száguldozhatott. Esapekka és Janne három év után indultak újra a Toyota színeiben. Jó, hogy ismét velünk vagytok és gratulálok a dobogós helyezéshez! Szerintem nagyon jól áll nektek a TGR overál. A legutóbbi óta sok tapasztalatot gyűjtöttetek más csapatoknál és remélem, hogy ezáltal hasznos tippeket tudtok megosztani, hogy még jobban működhessen a mi csapatunk is. A havas utak hazai pályát jelentenek a finnországi székhelyű TGR WRT csapat számára, de sajnos tavaly nem tudtuk megnyerni a Finn Rallyt, ami nagyon frusztráló volt. Hogy ez ne forduljon elő, a csapat Monte Carlo után azonnal megkezdte a felkészülést a Svéd Rallyra. A győzelmünk is ennek köszönhető és nagyra értékelem a teljes csapat hozzájárulását ehhez.  A rally kemény sport, és ezt bizonyítják a hibrid rendszerrel kapcsolatos problémák is Kalle, valamint Elfyn autóin. Nagyon sajnálom mindezt. Ugyanakkor sikerült értékes adatokat gyűjtenünk arról, hogy miképpen tegyük jobbá a hibrid rendszer működését szélsőséges körülmények között. Remélem, hogy ezt a tapasztalatot felhasználva nem csak jövőre tudunk még nagyobb győzelmet elérni, de a beszállítók számára is értékes tudást tudunk átadni, hogy a karbonsemlegesség felé haladva is izgalmas küzdelmeket élhessünk át a motorsportokban. Az idei évből még 11 verseny van hátra. Remélem, hogy a csapat tud egy kicsit pihenni a következő, horvát forduló előtt. Ne felejtsük el, hogy az egészségünk a legfontosabb. A rajongóknak pedig köszönöm a folyamatos támogatást, amely tudom, hogy egészen az utolsó megmérettetésig, a Japán Rallyig elkísér majd minket. Utóirat Jari-Mattinak: Úgy hallottam, hogy sok rajongó vett téged körül a speciális szakaszoknál és fényképeket is készítettek veled. El tudom képzelni, hogy a havas, hideg idő ellenére is nagyon jól éreztétek magatokat. Te vagy a hatodik sztárpilótánk, aki ráadásul mindig nagyon kedves a rajongókkal. Kérlek, mindig őrizd meg ezt az udvarias, barátságos hozzáállást, amely nagyban hozzájárul a csapat atmoszférájához.”

 

Jari-Matti Latvala (csapatvezető)

„Kalle hihetetlen munkát végzett a verseny megnyerésével. A hétvége elején elég ideges volt amiatt, hogy neki kellett nyitnia, de jól megbirkózott a feladattal és a sebessége lenyűgöző volt a hétvége során. Neki köszönhetően bezsebelhettük első győzelmünket az új GR YARIS Rally1 versenyautóval és az egész csapat keményen dolgozott azon, hogy ez megtörténjen. Elfyn esetét nagyon sajnáljuk. Ugyanakkor Esapekka pódiumos szereplése sok pontot hozott a számunkra, és Takamoto is nagyon jól szerepelt.”

 

Elfyn Evans (pilóta, 33-as autó)

„Nagy csalódás volt így befejezni ezt a rallyt. Minden jól ment az elején, de egy hosszú balosban elúszott az autó hátulja és sajnos nem tudtam már megfogni, így elég nagy tempóban kicsúsztunk. Némi javítást követően visszatérhettünk a versenybe, de sajnos a hibrid rendszer miatt ki kellett állnunk. Nagyon sajnálom a csapatot, mivel nagyon gyors autót építettek, de egyelőre nem sikerül azokat az eredményeket hoznom, amiket megérdemelnek. Nem jó dolog ez a mélyrepülés, de lélekben már a következő fordulóra koncentrálunk és igyekszünk mindent beleadni ott.”

 

Kalle Rovanperä (pilóta, 69-es autó)

„Nagyon jó dolog Svédországban nyerni. Az egész hétvége során szépen küzdöttünk. A pénteki nyitószerep fényében pedig különösen jó ez az eredmény. Nagyon sajnáltam Elfyn kiesését, mivel nagyon jót birkóztunk egymással, de végül a csapat így is szép eredménnyel zárhatott. Monte Carlóban, az első versenyen még nem volt teljes az összhang az új autóval, de már sokkal magabiztosabbnak éreztem magam a teljes hétvége során. Külön köszönöm a csapatnak a támogatást; eszméletlen munkát végeznek a versenyautó folyamatos javításával és a tökéletes versenykörülmények megteremtésével.”

 

Esapekka Lappi (pilóta, 4-es autó)

„Jó, hogy visszatértünk a pódiumra. A hétvége előtt éppen ez volt a célom, de tudtam, hogy kemény menet lesz. Végül sikerült elérni és boldog vagyok. Büszke vagyok Jannéra, a csapatra és magamra is. Nem volt műszaki hibánk sem az autóval a hétvége során. De sajnos a második helyet nem tudtam elérni anélkül, hogy többet kockáztassak. Ugyanakkor ez a lehető legjobb kezdés volt a számunkra. Ennél többet ésszerűtlen lett volna elvárni az első versenyünkön. Az utolsó rallynk még tavaly októberben volt. Szóval ez egy kiváló eredmény a számunkra.”

 

A Svéd Rally végeredménye

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 2ó 10p 44.9mp

2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +22.0mp

3 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota GR YARIS Rally1) +30.6mp

4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +2p 19.4mp

5 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Puma Rally1) +3p 20.4mp

6 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1) +5p 39.4mp

7 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia Rally2 evo) +7p 11.1mp

8 Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen (Volkswagen Polo GTI R5) +7p 34.3mp

9 Jari Huttunen/Mikko Lukka (Ford Fiesta Rally2) +8p 14.2mp

10 Egon Kaur/Silver Simm (Volkswagen Polo GTI R5) +8p 24.8mp

Kiesett: Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1)

 

Mi következik?

A 2022-es szezon harmadik fordulója a Horvát Rally, ami április 21-től 24-ig tart majd a Zágráb környéki, részben aszfaltozott szakaszokon.

Felső