Izgalmas elemzés jelent meg Felipe Munoz, a mértékadó JATO elemzőjének tollából a MOTOR1-en arról, hogy mennyire globálisak valójában az autómárkák, illetve autógyártók, és melyek rendelkeznek a legszélesebb bázissal. Talán nem meglepő, hogy a világ elsőszámú autógyártója, a világ több, mint 170 országában jelen lévő, tavaly világszerte mintegy 11,2 millió új autót (ebből mintegy 3,7 millió elektrifikált modellt) értékesítő és nem mellesleg Magyarországon is piacvezető Toyota a leginkább globális autógyártó. Az írás arra is rámutat, hogy az amerikai és európai gyártók kisebb mértékben vannak jelen a globális piacon, és Korea támadásban van, addig a kínai autógyártók globális szerepvállalása egyelőre marginális. Mit is jelent ugyanakkor pontosan a szerző szerint, hogy egy autómárka globális, és melyik autógyártó mely piacokon van legmarkánsabban jelen? A cikk alább olvasható fordításából kiderül.
A személygépjárművek globális piaca éppoly nagy, mint amilyen sokszínű. A termékek testreszabásának és a különböző kormányok által a helyi ipar támogatásának köszönhetően a világ minden táján számos különböző márkával és modellel találkozhatunk. Míg Kína, Észak-Amerika és Európa a globális piac mintegy 70 százalékát teszi ki, a márkák a fennmaradó 30 százalékban is igyekeznek jelen lenni.
Globális? Mit jelent ez?
Fontos megérteni, mit jelent „globális” márkának lenni. Globális alatt olyan vállalatot értünk, amely minden kontinensen jelen van.
Egy márkának nem kell a világ minden egyes országában jelen lennie, de Észak-Amerikában, Latin-Amerikában, a Közel-Keleten és Afrikában, Európában, Eurázsiában, Dél-Ázsiában, Délkelet-Ázsiában és a csendes-óceáni térségben, Kínában, Japánban és Koreában mindenképpen ott kell lennie. Ez az, amit mi globálisként definiálunk. A mi definíciónk alapján elmondhatjuk, hogy nagyon kevés márka rendelkezik ilyen globális jelenléttel. A Toyota ma valószínűleg a leginkább globális autómárka, amely a világ szinte minden országában jelen van. Bár Kína és Észak-Amerika a világszintű autóeladások 43 százalékát adta 2023-ban, a Toyota erős jelenléttel rendelkezik a japán hazai piacon, Európában, Délkelet-Ázsiában és a csendes-óceáni térségben, Latin-Amerikában, a Közel-Keleten és Afrikában is. A vállalat Közép-Ázsiában és India-Pakisztánban is jelen van. Egyedül Koreában gyenge a Toyota. A világ legkelendőbb autómárkájaként a Toyota az egyik legszélesebb termékpalettával rendelkezik a ma kapható autómárkák közül. A japán márka termékei testreszabhatóságának köszönhetően könnyedén el tudja érni a különböző fogyasztókat a világ minden táján. A Toyota nemcsak mindenhol ismert, hanem számos országban jó hírnévnek örvend. Néhányukban a Toyota tisztán mainstream márkaként van pozícionálva (Észak-Amerika, Japán, Kína, Európa). Máshol a Toyota félprémium szerepet játszik, például Latin-Amerika, a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia egyes piacain.
A második legnagyobb globális márka a koreai Hyundai. Ahogyan a Toyotának Korea, úgy a Hyundainak Japán az Achilles-sarka. A globális eladások azonban meglehetősen jól oszlanak meg: 24% az USA-ban és Kanadában, 16% Koreában, Indiában-Pakisztánban és Európában, valamint 7% Kínában és Közel-Kelet-Afrikában. Egyértelmű, hogy a Hyundai átvette a Toyota stratégiáját, amely a lokalizáció révén különleges termékeket hoz létre.