MÁR JAVÁBAN KÉSZÜL A 2022-ES DAKARRA A TOYOTA

MÁR JAVÁBAN KÉSZÜL A 2022-ES DAKARRA A TOYOTA

Az idei Hosszútávú Világbajnokságot és a Rally Világbajnokságot is toronymagasan vezető, a Dakart pedig  történetében először 2019-ben megnyerő, azóta pedig két ezüstérmet szerző TOYOTA GAZOO Racing négy versenyzőpárossal vág majd neki a következő Dakar Rallynak, amely Szaúd-Arábiából rajtol majd 2022. január 2-án. Ahogyan 2021-ben, a csapatot ezúttal is Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel vezeti majd, de természetesen a Giniel de Villiers – Dennis Murphy páros is küzd majd a győzelemért, és a második Dakarjukra visszatérő Henk Lategant és Brett Cummingsot, illetve az ezúttal Danie Stassen navigálásában bízó Shameer Variawát is érdemes figyelemmel követni. A csapat a vadonatúj Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautót is a soraiban tudhatja majd, amelyet a T1 kategória frissített szabályaihoz igazítottak. A prototípust, amely egyelőre nyers szénszál-karosszériát visel, folyamatosan tesztelik, hogy a még idén esedékes hivatalos bemutatóra tökéletes legyen.

 

A 2021-es Dakar tapasztalataira építve a csapat ezúttal is különböző területek specialistáival dolgozik együtt, mint Nasser és Giniel; Henket pedig tovább erősítik, mint a sportág feltörekvő, friss erejét. Shameer célja a tavalyi 21. összetett helyezésének javítása lesz. Miután a 2021-es versenykiírásban második helyen értek célba, a 2019-ben győztes párost alkotó Nasser (Katar) és Mathieu (Franciaország) az Andalúz Rally és a Baja Spain Aragon versenyek megnyerésével hangolódtak a következő Dakarra. Az FIA Tereprally Világkupát sorozatban háromszor elhódító duó természetesen a 2022-es Dakar Rally megnyerését tűzte ki célul. A Dél-Afrikából származó Giniel és Dennis sikerrel vettek részt a Dél-Afrikai Tereprally Sorozatban (SACCS), amely szintén kiváló alkalmat biztosított a Toyota Dakar Hilux folyamatos tesztelésére. Három verseny után vezették a bajnokságot, amely összesen nyolc viadalból áll. A 2021-es Dakaron a harmadik és a negyedik szakaszokon versenyképes időket autózó, de az ötödik szakaszon elszenvedett baleset miatt a viadalt feladni kényszerülő, szintén dél-afrikai páros, Henk és Brett szeretnék megmutatni, hogy van helyük a tapasztalt pilótákat felvonultató csapatban. Henk debütálása a Dakaron nemzetközi érdeklődést váltott ki, és úgy tűnik, hogy a fiatal, Johannesburgból származó versenyző – aki egyébként többször is felülhetett már az SACCS trónjára – sokat tudott profitálni ebből a tapasztalatból. Végül, de nem utolsó sorban az ugyancsak Dél-Afrikából származó Shameer és Danie teszik teljessé a négy autóval induló csapatot. Shameer, aki több dél-afrikai bajnokságot is meg tudott már nyerni, be tudta fejezni az első Dakar Rallyját 2021-ben, és ezúttal Danie segít majd neki a navigálásban. Danie számára ez lesz az első Dakar, de az SACCS sorozatban már szerepelt Shameer oldalán, így nem okoz majd gondot a közös munka kettejüknek.

A TOYOTA GAZOO Racing olyan versenyeken indulva kovácsolja össze az embereket és az autókat a világ minden táján, mint az FIA Rally Világbajnokság (WRC), az FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC), a Nürburgring 24 órás vagy éppen a Dakar Rally. A motorsport világában a pilótáknak és az autóknak olyan körülményekkel kell megbirkózniuk, amelyeket lehetetlen lenne egy átlagos tesztpályán vagy a közutakon reprodukálni. Ezek a stresszes helyzetek segítenek feltárni a járművek rejtett hibáit. A küldetésünk az, hogy ilyen extrém körülmények között is megbízható autókat építsünk. E célból bővítjük a tesztelés és hibázás során lépésről lépésre megszerzett tudásunkat és technológiánkat, hogy olyan sorozatgyártású autókat fejleszthessünk, melyek precízen képesek végrehajtani a vezető parancsait, miközben vezetésük élményszámba megy. A TOYOTA GAZOO Racing továbbra is világszerte szembenéz majd a kihívásokkal, hogy ezeknek köszönhetően összekovácsolhassuk az embereket és az autókat, így még jobb járműveket készítve, melyek minden alkalommal izgalommal és a vezetés iránti vágyakozással töltik el pilótájukat.

2022-re a csapat kifejlesztette a Toyota Dakar Hilux új változatát, amely a legújabb szabályokat veszi alapul. Az új Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautóban még mindig megtalálhatók a már versenykörülmények között is bizonyított, 2018-ban bemutatott, majd 2019-ben győztes Hilux egyes elemei, de természetesen rengeteg ponton új megoldásokat alkalmaztak a mérnökök. Ilyen például a nagyobb gumikkal érkező kerekek, amelyek a korábbi 32 colos helyett immár 37 colos abroncsokkal rendelkeznek – ezzel együtt pedig a futófelület is 245 milliméterről 320 milliméterre nőtt. A lengéscsillapító tartománya is növekedett: a korábbi 280 milliméterrel szemben az új versenyautó esetében 350 milliméteres adattal találkozhatunk.

A motortérben 3,5 literes ikerturbós V6-os benzinmotor rejtőzik, amely az ikonikus Toyota Land Cruiser vadonatúj, 300-as jelölésű generációjának GR-S verziójában mutatkozott be. A sorozatgyártású modellben ez az erőforrás 415 lóerőt (305 kW) kínál 5.200-as fordulatszámon, míg a csúcsnyomaték 650 Nm, amely már 2.000-es fordulattól elérhető. Persze a versenyre kiélezett változat ennél jóval magasabb számokat tud felmutatni.

Miközben a TOYOTA GAZOO Racing WEC és WRC csapatai mérföldköveket jelentő győzelmeket aratnak a saját kategóriáikban, minden tekintet az új Toyota Hiluxra szegeződik majd, amikor 2021 év vége felé bemutatkozik a nagyközönségnek. Míg a WEC csapat aszfalton vitézkedik, a WRC csapat pedig a rally világát uralja, a tereprally csapatot a szakág legikonikusabb versenyén, a Dakar Rallyn tartják számon az esélyesek között.

A 2022-es Dakar is teljes egészében Szaúd-Arábia sivatagos területein zajlik majd, de ezúttal az óramutató járásával ellentétes irányban. A verseny január 2-án indul majd az északi Ha’il városából, majd déli irányban egészen az Üres Negyedig viszi a versenyzőket. A pihenőnap január 8-án lesz Szaúd-Arábia fővárosában, Rijádban, mielőtt továbbindulnak a versenyzők délnyugat felé, hogy január 14-én beérkezzenek a célba, Dzsidda városában.

A verseny egy előfutammal kezdődik majd, amely eldönti az első szakasz rajtsorrendjét. Két hurokszakaszt is tartalmaz majd az útvonal, de a részleteket egyelőre nem tették közzé a szervezők. Végül, de nem utolsó sorban a hagyományos maratoni szakaszon a versenyzők a főtáborból elindulva egy műszaki támogatást nélkülöző táborhelyre érkeznek majd, ahonnan másnap a verseny keretein belül visszatérnek a főtáborba a technikai csapataikhoz. Ez a viadal egyik legnagyobb kihívást tartogató része, amely gyakran komoly hatással van a végeredményre.

A 2022-es Dakar végleges útvonalát még nem tették közzé, de a terepkörülmények várhatóan nagyon hasonlók lesznek a 2020-as és 2021-es versenyeken tapasztaltakhoz.

 

Glyn Hall csapatvezető

 „Nagy örömmel mutatjuk be a tavalyi évvel közel azonos csapatunkat. Nasserrel és Giniellel az élen törünk a győzelemre, Henk pedig további tapasztalatokat gyűjthet, tehát nagyon várjuk a 2022-es Dakar Rallyt. Az új GR DKR Hilux T1+ versenyautónk fejlesztése jól halad, és biztosak vagyunk benne, hogy ennek köszönhetően új szinten szállhatunk harcba januárban.”

 

Nasser Al-Attiyah

„Boldog vagyok, hogy a TOYOTA GAZOO Racing csapatával térhetek vissza a 2022-es Dakarra. 2019-ben közösen nyertük meg a versenyt, most pedig egy új fegyver készül számunkra. Izgatott vagyok a kilátásaink miatt, különösképpen az új GR DKR Hilux T1+ okán, amely egyértelműen gyorsabb és versenyképesebb lesz az elődjénél.”

 

 

Giniel de Villiers

 „A Dakar az egyik legkeményebb megmérettetés a világon, de tökéletesen passzol az új Hilux versenyautónkhoz. Az új kerekek, a szélesebb tartományban mozgó lengéscsillapítók és különösen a Land Cruiser benzinmotorjának beépítése mindenképpen nagy előnyt jelent majd számunkra a versenyen. Az erőforrás nagyon közvetlen és lehetővé teszi, hogy az autó teljes potenciálját kihasználjuk. Szaúd-Arábia bizonyította, hogy jó házigazdája a viadalnak, és ugyanilyen pozitív tapasztalatokra számítunk 2022-ben is.”

 

 

Henk Lategan

 „Az első tapasztalataim a 2021-es Dakaron elképesztőek voltak, de sajnos a fejlődésünknek véget vetett egy baleset az ötödik szakaszon. Ennek ellenére bízom benne, hogy megvan a tempónk az élmezőnyben való szerepléshez, az új turbós benzines versenyautónk pedig garancia arra, hogy izgalmas csatát vívunk majd.”

 

 

Shameer Variawa

„A 2021-es verseny karrierem egyik csúcspontja volt, de már akkor is láttam lehetőséget a tempó fokozására. Remélhetőleg a 2022-es Dakar a tavalyihoz hasonló módon pozitív lehetőségekkel kecsegtet majd, így hasznosíthatom az időközben megszerzett tapasztalatot.”

 

 

 

Mathieu Baumel

„A Dakar Rally lenyűgöző kihívás, és már alig várom, hogy visszatérhessek Szaúd-Arábiába és Nasserral közösen ismét a győzelemért harcolhassunk. Az új autó nagyon ígéretes, és ha az első tesztekből indulunk ki, akkor a friss benzinmotor, a lengéscsillapítók szélesebb tartománya és a nagyobb gumiabroncsok megadhatják azt a pluszt teljesítmény, irányíthatóság és defektvédelem terén, amely korábban hiányzott.”

 

Dennis Murphy

„Számomra a Giniellel való versenyzés rendkívül kifizetődő volt az SACCS sorozatban. Ezúttal pedig a Dakaron navigálhatom majd, ráadásul mindezt az új GR DKR Hilux T1+ fedélzetén. Az új versenygép sok szempontból hoz izgalmakat, de a gumiabroncsok átmérőjének növekedése és lengéscsillapítók szélesebb tartománya nem csak a sebességet, hanem a biztonságot is fokozza.”

 

 

 

Brett Cummings

„A navigálás a T1+ versenyautóban valamivel könnyebbnek ígérkezik, különösképp a digitális itinernek köszönhetően, amely a műszerfalra van felszerelve. A Hilux korábbi verziójában a kemény fékezések és dinamikus gyorsítások igazi kihívássá tették az itiner leolvasását. Ezt a problémát is enyhíteni tudják a nagyobb gumiabroncsok és a lengéscsillapítók szélesebb tartománya.”

 

Danie Stassen

„Versenybe szállni a Dakaron igazi álom volt számomra. Most megkaptam a lehetőséget, hogy Shameer oldalán részt vegyek a világ legkeményebb versenyén, és már alig várom, hogy elrajtoljunk. A dél-afrikai bajnokságban közösen versenyeztünk, így jól ismerjük már egymást. A Dakar azonban egy jóval nagyobb kihívás lesz, mint eddig bármilyen verseny, amin közösen vettünk részt.”

 

­Nasser Al-Attiyah (quatari), pilóta

Karrierje csúcspontjai: Dakar Rally győztes (2011, 2015, 2019),FIA World Cup for Cross Country Rallies győztes (2008, 2015, 2016, 2017)

 

Mathieu Baumel (francia), navigátor

Karrierje csúcspontjai: Dakar Rally győztes (2015, 2019), FIA World Cup for Cross Country Rallies győztes (2015, 2016, 2017)

 

Giniel de Villiers (dél-afrikai), pilóta

Karrierje csúcspontjai: Dakar Rally győztes (2009), Marokkó Rally győztes (2003, 2006, 2007, 2019)

 

Dennis Murphy (dél-afrikai), navigátor

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country navigátor bajnok (2013, 2014, 2015, 2018)

 

Henk Lategan (dél-afrikai), pilóta

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country bajnok (2019, 2020)

 

Brett Cummings (dél-afrikai), navigátor

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country navigátor bajnok (2019, 2020), 3. helyezés Malle Motóban, Dakar 2014

 

Shameer Variwa (dél-afrikai), pilóta

Karrierje csúcspontjai: South African Off-Road bajnok (2000)

 

Danie Stassen (dél-afrikai), navigátor

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country navigátor bajnok 2012, 2013, 2015, 2016)

Felső