2040-RE KARBONSEMLEGES LESZ A TOYOTA EURÓPÁBAN

A világszintű, teljes tevékenységére (így a beszállító partnereire is) vonatkozó karbonsemlegességet 2050-re célul kitűző Toyota célja, hogy Európában már 2040-re zéró környezeti lábnyommal üzemeljen. A japán autógyártó, amely rekordszintre, 7,3 százalékra növelte európai piaci részesedését (0,9 százalékpontos részesedésbővülést elérve az előző év azonos időszakához képest) és ezzel megerősítette a Toyota helyét Európa második legkelendőbb autómárkájaként, fel is vázolta az ambiciózus emissziós cél eléréséhez szükséges mérföldköveket. Az oda vezető út fontos lépéseként a múlt héten megtartott Kenshiki fórumon a japán autógyártó több vadonatúj akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid elektromos Toyota és Lexus koncepcióautót is bemutatott, és megerősítette azt is, hogy a jövőre érkező vadonatúj plug-in hibrid elektromos C-HR akkumulátorát is Európában gyártják majd. A Toyota emellett megerősítette, hogy leányvállalata, a Woven Planet is a Toyota ‘Software First’ hozzáállását használva gyorsítja fel az elektrifikált járművek fejlesztését és további betekintést nyújt a Fuji hegy lábánál a jövő emissziómentes várósának prototípusaként épülő Woven City-be, a „mobilitás tesztpályájába”, amely gyakorlatilag élő laboratóriumként szolgál majd a Toyota legújabb, az elektrifikáció, a mesterséges intelligencia, a robotika, a zéró emissziós (hidrogén és megújuló energiaforrás alapú) energetika és az autonóm járművek területén folytatott fejlesztései számára.

 

A múlt héten lezajlott a Toyota Európa évente megrendezett Kenshiki találkozója, ahol a vállalat globális és európai vezetőinek csapata megmutatta a vállalat legújabb fejlesztéseit, kitekintéssel a vízióra, a technológiai stratégiára és bemutatva a legfrissebb termékeket és szolgáltatásokat. A Kenshiki jelentése betekintés, az idei eseményen pedig az európai média több mint 250 képviselője nézhetett be a színfalak mögé a karbonsemlegességre, valamint a mobilitási szolgáltatóvá történő átalakulásra koncentráló találkozón.

Teljes karbonsemlegesség 2040-re

A Toyota bejelentette elkötelezettségét a karbonsemlegesség iránt, amit legkésőbb 2040-re fog megvalósítani Európában. Építve a tavalyi vállalásra, miszerint 100 százalékos széndioxid-kibocsátás csökkentést terveznek az összes új autó esetében az EU, az Egyesült Királyság és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás területén 2035-re, a teljes karbonsemlegességet célzó erőfeszítések további irányát Matt Harrison, a Toyota Európa elnöke az alábbiakban jelölte meg: „Átfogó tekintetben két területre kell koncentrálni: az első a karbonsemlegesség és hogy miként tervezzük azt elérni az üzletvitelünk területén, a második pedig az átalakulás gyártó és értékesítő vállalatból mobilitási szolgáltatóvá, ami a mobilitás jövőjét jelenti.”

 

Marvin Cooke, a Toyota európai gyártási tevékenységéért felelős vezetője megerősítette, hogy a vállalat célja az, hogy az összes európai gyártási helyszín karbonsemlegesen üzemeljen 2030-ra. Ezen a területen is többtechnológiás hozzáállással dolgozik a vállalat, miközben minden lehetséges helyen minimalizálja az energiafogyasztást, egyben zöld energiára vált és számos kaizen innovációt kamatoztatva csökkenti vagy szüntetni meg CO2-kibocsátását.

 

„Az angliai Deeside-ben található motorgyárunk esetében 10 focipályának megfelelő területen telepítettünk napelemeket, miközben a hulladékaink 90 százalékát újrahasznosítjuk. Ennek és a zöld energia előállításának köszönhetően várahtóan már 2025-re karbonsemlegesek lehetünk. 2040 felé haladva a Toyota Európa közvetlen befolyásán kívüli tevékenységek, mint például az ellátás és a logisztika is karbonsemleges kell, hogy legyen, ami nagyobb kihívást jelent – de ezt a célt is teljesítjük majd a partnereinkkel és a beszállítóinkkal való szoros együttműködésben.” – árulta el Cooke.

 

‘Az És ereje’ – a Toyota többtechnológiás hozzáállását megalapozó számok

D.r Gill Pratt, a Toyota vezető kutatója és a Toyota Kutató Intézet (Toyota Research Institute – TRI) vezetője a Toyota globális hozzáállása mögött álló tudományos kalkulációkba engedett betekintést, amely többféle technológiát hasznosít a karbonkibocsátás csökkentésének maximalizálása érdekében, az erőforrások felhasználásának optimalizálásával. Pratt rámutatott arra, hogy a Toyota többtechnológiás stratégiája felismeri az akkumulátoros hajtású járművek és a hidrogénes járművek egymást kiegészítő szerepét a zéró emissziós mobilitásban. Ezért a Toyota szerint, ismerve az akkumulátorokhoz rendelkezésre álló nyersanyagok jelenlegi mérsékelt rendelkezésre állását és magas költségét, valamint az infrastruktúra hiányát, jobb, ha az akkumulátoros elektromos, a plug-in hibrid elektromos és a hibrid elektromos autók kombinációjának segítségével csökkentjük a CO2-kibocsátást a következő 10-15 évben, amit Pratt meggyőző számításokkal támasztott alá.

 

„Azt kell tennünk, ami a legjobb a környezet számára. Éppen ezért szeretnénk kihozni a lehető legnagyobb mértékű karboncsökkentést minden egyes legyártott akkucellából, a lehető legtöbb nem elektrifikált járművet leváltva. A vezérelvünk az, hogy a széndioxid-kibocsátás az ellenség, nem pedig egy adott hajtáslánc.” – árulta el Dr. Pratt.

 

A Toyota globális stratégiája tökéletesen megfelel az európai ügyfelek igényeinek, ezek pedig az eltérő felhasználási körülmények és infrastrukturális feltételek miatt meglehetősen szerteágazóak, kielégítésük ma és a következő években is egy öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellekből álló teljeskörű kínálat révén oldható meg. Kylie Jimenez, a Toyota Emberekért, technológiáért és vállalati ügyekért felelős európai vezetője ennek kapcsán így fogalmazott: „Mi ezt úgy hívjuk, hogy ’Az És ereje’, hiszen egyfajta dolog a legritkább esetben ideális mindenki számára, különösen, ha figyelembe vesszük az ügyfelek igényeinek sokféleségét és az infrastruktúrák eltérő szintű felkészültségét.”

 

A Toyota európai elektrifikált modellkínálatának ereje a vállalat európai növekedésének fő mozgatórugója

A Toyota Európában nagyságrendileg 1,1 millió új autó értékesítésével 2022-ben, amely kismértékű, ám annál fontosabb növekedést jelent a vállalat számára az előző évhez képest egy olyan európai piacon, amelynek forgalma 12 százalékkal csökken. Ezzel a japán autógyártó piaci részesedése új, 7,3 százalékos rekordmagasságba emelkedik, ami 0,9 százalékpontos éves növekedésnek felel meg. Az előrelépés hajtóerejét a Toyota sokoldalú elektrifikált modellkínálata adja, amely a teljes európai termékportfólión belül az eladások 66 százalékának felel meg. Az elkövetkező években a részben vagy teljesen elektromos autók aránya folyamatosan még tovább növekszik majd a vállalat európai értékesítéseiben, és végső célként a Lexus értékesítések 100%-a 2030-ra, a Toyota eladások 100%-a pedig 2035-re lesz zéró emissziós a kontinensen.

 

Woven Planet: Szerethető mobilitás, biztonságos élet

Az európai médiumoknak tartott első előadásában a Woven Planet vezérigazgatója, Dr. James Kuffner kifejtette a projekt egyedülálló szerepét a Toyota mobilitási vállalattá való átállásában. A Woven Planet küldetését a „szerethető mobilitás, biztonságos élet” határozza meg.

 

Új szoftverplatformokat és eszközöket alkotunk, új folyamatokat hozunk létre, valamint a Toyota fejlesztési kultúráját is átalakítjuk a szoftverek által meghatározott fejlesztés irányába. Ez javítja a termelékenységet azáltal, hogy egy olyan szoftvert biztosít, amely lehetővé teszi a személyre szabhatóságot és a kódok újrafelhasználását több száz Toyota és Lexus modellben.” – árulta el Dr. James Kuffner, a Woven Planet Holdings vezérigazgatója és a Toyota világszintű digitális igazgatója.

 

A Woven Planet víziója a mobilitás három típusát öleli fel – az emberek mobilitását, az áruk mobilitását, valamint az információ mobilitását, és ezek határozzák meg a fő fókuszterületeket:

  • Arene (Softver First, azaz „a szoftver elsődlegessége”):  az új mobilitási technológia létrehozása biztosítja a Toyota mobilitási termékeinek és szolgáltatásainak központi DNS-ét azáltal, hogy még a hardver kifejlesztése előtt létrehozza a szoftverarchitektúrát. Nevezetesen, a Woven Planet „Arene” szoftverplatformja adja az alapot a Toyota Software Defined Architecture (SDA) megvalósításához.
  • Automated Driving & Advanced Safety (ADAS), amely a Toyota Teammate és a Lexus Teammate „Advanced Drive” technológiájáért felelős. Összhangban a Toyota „Guardian” ADAS-szemléletével, ez magában foglalja a fokozott biztonság és az automatizált vezetéstámogató rendszerek egész sorának folyamatos fejlesztését.
  • Woven City – Dr. Kuffner további betekintést nyújtott a japán Fuji-hegy közelében jelenleg épülő Woven City szerepébe. Amikor elkészül, a Woven City egyedülálló tesztelési lehetőséget biztosít majd az innováció felgyorsítására és a világ jövőbeli mobilitásának széles körű megvalósítása érdekében. Lehetőséget adva a kísérletezésre, felgyorsítja majd a mobilitás-technológia, az intelligens mezőgazdaság, a tiszta energia és az egészséges életmód fejlődését, ráadásul mindezt egy olyan szoftver biztosítja majd, amelybe be van építve a biztonság és az adatvédelem.

 

Kenshiki betekintések

A sajtótájékoztatót követően több új Toyota és Lexus modell és technológia közelebbi megismerésére is lehetősége volt média képviselőinek az eseményen. A vadonatúj Lexus RZ450e akkumulátoros elektromos SUV és az új Lexus RX (hibrid és plug-in hibrid) a prémium márka jelenébe, a Electrified Sport koncepció pedig a közeljövőbe engedett betekintést, miközben a bZ Compact SUV Concept és a vadonatúj C-HR koncepció a Toyota hamarosan érkező újdonságait vetítette előre. Emellett reflektorfénybe került az új Prius Plug-in Hybrid, amelynek rövidesen megkezdődik a sorozatgyártása.

Felső